Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Luustoliitto Oulussa kansankunnan hiljaista haurastumista vastaan

Suomen Luustoliitto

Luustoliitto Oulussa kansankunnan hiljaista haurastumista vastaan

Julkaistu: 31.10.2014 klo 08:17
Julkaisija: Suomen Luustoliitto

Luuston terveys kansakunnan haasteena

Osteoporoosi eli kansakielellä sanottuna luukato on korkeaan kolesteroliin, diabetekseen ja verenpainetautiin rinnastettava kansantauti. Kansainvälisen Osteoporoosisäätiön mukaan 50 vuotta täyttäneistä naisista joka kolmannella ja miehistä joka viidennellä murtuu ranne, nikama tai lonkka osteoporoosin vuoksi.

– Jotta osteoporoosia voi ennaltaehkäistä tai jotta sitä voi hoitaa, on tärkeää tietää perusasiat luustoterveydestä. Koskaan ei ole liian myöhäistä hoitaa luustoterveyttään, muistuttaa Luustoliiton luustoneuvoja Pauliina Tamminen. Luustoterveydestä alustavat Oulussa tiistaina 4.11.2014 klo 18 terveysliikunnan professori Raija Korpelainen ja murtumahoitaja Tuula Rauma. Kyseessä on maksuton yleisöluento, paikkana on Scandic hotelli.

Osteoporoosi aiheuttaa suomalaisille 36 000 murtumaa vuodessa. Etenkin ikääntyneillä osteoporoosi ja eri syistä johtuvat kaatumat ovat hyvin tavallisia murtumien syitä. Toisaalta jo yli 45-vuotiaiden naisten joka toisen murtuman taustalla saattaa olla osteoporoosi.

Osteoporoosiin ja kaatumisiin liittyville murtumille on myös ominaista uusien murtumien ilmaantuminen, jos murtuman syitä ei selvitetä eikä niiden hoitoa aloiteta heti osana murtuman tutkimista ja hoitoa. Kolmanneksella murtumapotilaista uusintamurtuma tulee jo vuoden sisällä edellisestä murtumasta. Pahimmillaan yksittäisellä henkilöllä on voinut olla jopa kymmenen murtumaa, ennen kuin terveydenhuollossa on kiinnitetty huomiota murtumien taustatekijöihin. Tavallisesti nikama- ja rannemurtuma ennakoivat kohtalokasta lonkkamurtumaa, joka olisi todennäköisesti vältettävissä ajoissa aloitetulla osteoporoosin hoidolla.

Luustosta on hyvä pitää huolta iästä riippumatta

Monipuolinen ruokavalio, joka turvaa riittävän kalsiumin ja proteiinin saannin, D-vitamiini sekä liikunta ovat välttämättömiä lujan luuston rakentumiselle niin pituuskasvun aikana kuin sen jälkeenkin. Samat asiat ovat tärkeitä myös osteoporoosin hoidossa. Koskaan ei ole liian myöhäistä hoitaa luustoterveyttään.

Lisätietoja: Luustoneuvoja Pauliina Tamminen, Suomen Luustoliito ry, 050 371 4558, pauliina.tamminend@luustoliitto.fi

LUUSTOTERVEYSILTA

ti 4.11.2014 klo 18.00–19.00, Hotelli Scandic Oulu, Saaristonkatu 4

Alustajina mm. terveysliikunnan professori Raija Korpelainen ja murtumahoitaja Tuula Rauma

Vapaa pääsy

TERVETULOA

Suomen Luustoliitto ry on valtakunnallinen kansanterveys-, potilas- ja liikuntajärjestö, joka yhdessä jäsenyhdistystensä kanssa edistää kansalaisten luustoterveyttä ja yleistä hyvinvointia. Luustoliiton tarkoituksena on lisätä tietoutta luustosta sekä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa vähentää osteoporoosin, kaatumisten ja luunmurtumien ilmaantuvuutta. Luustoliitto pyrkii turvaamaan luustokuntoutujille varhaisen tutkimuksen, hyvän hoidon ja toimivan kuntoutuksen.