Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Lumoblogit perustettiin rakkaudesta lajiin

Lumoblogit perustettiin rakkaudesta lajiin

Julkaistu: 17.09.2015 klo 08:30
Julkaisija: Lumoblogit

Loppukeväästä perustettu Lumoblogit http://www.lumoblogit.com/ on voittoa tavoittelematon, bloggaajien itsensä perustama yhteisö. Sivuston perusajatus on paitsi toimia yhteisönä itsenäisille bloggaajille ilman kaupallisia sitoumuksia ja aikatauluvaatimuksia, myös tuoda jäsenilleen toivottua yhteisöllisyyttä, vetoapua sekä tukea kävijäkehitystä. Erikoisen Lumoblogit-sivustosta tekee se, ettei taustalla ole massiivista ja jäykkää koneistoa - yhteisö omakustanteisena etusivunaan kun on bloggaajien luoma ja ylläpitämä.

Yhteisöllisyyttä itsenäisille bloggaajille

Lumoblogit on 1.5.2015 avattu yhtiöittämätön ja voittoa tavoittelematon blogietusivu, joka on rakennettu hartiavoimin, yöaikaan koodaten ja lasten päiväuniajalla uutta luoden.

– Yhteisömme on syntynyt halusta olla vapaa ja itsenäinen, mutta tarpeesta kuulua johonkin. Haluamme valita mainoksemme (tai mainoksettomuutemme) itse, vastata itse blogiemme palstatilasta ja tuottaa sisältöä meille sopivaan tahtiin, kertoo Lumobogien perustajajäseniin kuuluva Anna Haapsaari.

Anna on pitänyt suosittua Lapsellista-lifestyleblogia lähes viiden vuoden ajan. Haapsaari on tänä aikana ehtinyt blogata niin Kideblogit- kuin Kaksplus-blogiportaaleissa. Ajatus omalle blogialustalle siirtymisestä heräsi kahden portaalin jälkeen keväällä 2015. Samaan aikaan Kaksplussalta oli lähdössä muutama muukin bloggaaja, joiden kanssa tiivis yhteydenpito johti lopulta Lumoblogien perustamiseen.

Ammattimaistuva bloggaaminen on tuonut kirjoittajilleen mahdollisuuden työllistää itsensä näinä taloudellisesti epävarmoina aikoina, ja moni itsenäinen bloggaaja onkin myös yrittäjä. Muuttoliike blogiportaaleista itsenäisille alustoille on ollut nähtävissä jo pidemmän aikaa, kun isojen lukijakuntien bloggaajat ovat palanneet juurilleen - omaan osoitteeseen. Blogiportaalien kävijäkehitysodotukset ovat mahtipontiset, vaadittu postaustahti kiivas ja kilpailu alalla on kovaa, sillä portaaleihinkin riittää aina uusia tulijoita.

Bloggaajat ovat vuosien saatossa muovautuneet media-alan monitaitajiksi, jotka tuottavat monipuolista sisältöä laadukkaista, hyvistä valokuvista mukaansa tempaisevaan, koskettavaan ja viihdyttävään tekstiin, jotka tavoittavat tuhansia ja kymmeniä tuhansia ihmisiä kuukausittain. Alalla tekijät ovat pääasiassa melko nuoria, kilpailu kovaa ja säännötkin vasta muovautumassa, joten tarve neutraalille, voittoa tavoittelemattomalle taholle tekijöidensä tukena oli todellinen.

Käytännössä Lumoblogit näkyvät blogeissa yhtenäisenä ulkoasuna ja uusimpien artikkeleiden blogikarusellina sivupalkissa. Koska joukko koostuu itsenäisistä, omilla alustoillaan ja työvälineillään toimivista bloggaajista, elää päivitystahti, bloggauksien teemat ja sisältö kirjoittajan tavalla, ilman aikatauluvaateita tai painostusta.

Kahdestakymmenestä bloggaajasta koostuva yhteisö kuvailee itseään sanoilla ajankohtainen, innostava ja dynaaminen. Uusien jäsenien rekrytoinnin yhteydessä lumobloggaajat yllättyivätkin hakemuksien suuresta määrästä ja ihmisten kiinnostuksesta bloggaajien perustamaa, raikkaan imagon yhteisöä kohtaan. Kiinnostuksen määrä taasen lumobloggaajien mielestä kielii bloggaajien halusta verkostoitua, systemaattisesti kasvattaa lukijakuntaansa ja tietoisuutta sivustostaan.

Verkossa toimiva, uudenlainen, entuudestaan toisilleen tuntemattomien tekijöiden yhteisö on haaste, jota kehitämme tarmolla ja innolla. Uskomme, että erotumme muista blogiyhteisöistä ja bloggaajaryhmittymistä laadukkaalla ja monipuolisella kokoonpanolla.

Blogien määrää Lumoblogeissa on pyritty kasvattamaan maltillisesti ja suurempaa kokonaiskuvaa tarkastellen. Kaikille bloggaajille yhteistä on vanhemmuus, mutta genreskaala ylettyy laajalti aina varsinaisesta perhebloggaamisesta sisustukseen, tyyliin, muotiin, DIY-tutorialeihin, valokuvaukseen ja elämään yleensä - arkeen ja juhlaan.

Bloggaajavalinnoissa meille tärkeää on ollut blogista välittyvät mielikuvat sekä persoonallinen ja omaleimainen tyyli.

Laadukasta sisältöä lukijoille

Lumoblogeissa on mukana 20 lifestyleblogia ja blogien määrää kasvatetaan jatkossa harkitusti. Lumoblogit ovat Lapsellista, Karkkipurkki, Pisara, Kasvukipuja, Hyvä voittaa, Sydämen asialla, HUI-HAI, Kaaosta ja Kukkamekkoja, Ram Sam Saa, Something Small, Annu E., Oi Siskoni Mun, Pastellipisaroita, In a Moment, The way YOU want it, Lindo Nora ja 8.9. aloittaneet uudet blogit Kuvastin, MYJUW, Aaltoja ja Mom is the new black. Lokakuussa Lumojen riveihin astuu lisäksi Bellablogeista tutuksi tullut Jenni Hiekkaleikkejä-bloginsa kanssa.

Lisätietoja: Anna Haapsaari, lapsellista@gmail.com / 044 303 0491, http://www.lumoblogit.com/