Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Liisa Ojala on uskollinen abuniekku

Liisa Ojala on uskollinen abuniekku

Julkaistu: 26.11.2013 klo 15:48
Julkaisija: Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys ry

Suomessa on monia ihmisiä, jotka ovat osallistuneet jollakin tavalla rajantakaisessa Karjalassa asuvien sodderilaisten jouluun. Hyväsydämiset suomalaiset ovat leiponeet jouluherkkuja ja lähettäneet tai vieneet niitä paikalliselle seurakunnalle. Jotkut ovat kutoneet sukkia ja lapasia tai tehneet eri-ikäisille lapsille lahjapaketteja.

Turkulainen lääkäri Liisa Ojala on yksi heistä. Hän on jo kahdentoista vuoden ajan tehnyt avustusmatkoja Karjalan tasavaltaan.  ”Joka antaa, se itsekin saa,” hän sanoo.

”Haemme kaukana asuvia vanhuksia mukaan yhteiseen joulujuhlaan. Tuo pieni palvelus voi olla todella merkittävä sellaisille ihmisille, jotka eivät pääse omin avuin liikkumaan kotoaan.”

Jokaisella on kai oma unelmansa. Liisa Ojalalla se on ollut nuoresta pitäen lähetystyö. Hyvä Jumala on hänelle lapsuudesta saakka tuttu, ja Liisa ajatteli, että Hänestä pitäisi kertoa toisillekin. Se olisi oikea tapa taistella paremman huomisen puolesta.

Eräänä päivänä Liisan käsiin osui Kansanlähetyksen mainos. Siinä kerrottiin, että järjestö lähettää nuoria lyhytaikaiseen lähetystyöhön eri maihin. "Tässä on minun juttuni", Liisa innostui. Alun perin Liisa ei ollut kiinnostunut Venäjästä, mutta erilaisten vaiheiden kautta hän päätyi juuri sinne.

”Tuo matka oli ratkaiseva käänne elämässäni.”

Pienestä karjalaiskylästä on tullut Liisa Ojalalle kuin toinen koti. Hän on rahdannut sinne ystäviensä kanssa avustustavaraa, auttanut seurakunnassa, käynyt katsomassa vanhuksia, ryhtynyt paikallisten kummiksi ja ties mitä. Sodderilaiset ovat tietenkin hyvillään uskollisesta ”abuniekustaan”, joka ei pelkää pimeää eikä umpihankea.

”Joka kerta on kyllä vähän jännittänyt lähteä, mutta kun valtakuntien raja jää taakse, olo rentoutuu. Venäjän puolella eteen aukeaa aivan toisenlainen maailma. Niitä maisemia katselee mielikseen.”

Lue Liisa Ojalan haastattelu kokonaisuudessaan Joulun Aika –lehdestä. Lehteä voi tilata Uuden Tien tilauspalvelusta osoite: tilauspalvelu (at) uusitie.com tai Nettikirjakaupasta. Lisätietoja 044 447 7827. Lehteä voi ostaa myös Kansanlähetyksen piirijärjestöiltä.
Mikäli haluat lähettää Joulun Aika -lehden joulutervehdyksenä, Uusi Tie postittaa sen puolestasi joulutervehdyksen kera. Lähetä ystäviesi postiosoitteet osoitteella tilauspalvelu (at) uusitie.com. Lehden hinta on 5 euroa/kpl. Postitus Suomeen sisältyy hintaan. Ulkomaanlähetyksiin lisätään postimaksu. Tilaukset 13.12. mennessä.

Kuvateksti: Sodderilaiset Volodja ja Zenja tulivat Liisa Ojalalle (vas) rakkaiksi ”Venäjän vanhemmiksi”. Heidän kotinsa oli myös Liisan koti 10 vuoden ajan.

Kuva: Liisa Ojalan arkisto

Lisätietoja, toimitussihteeri Heli Hyvönen, etunimi.sukunimi@uusitie.com, p. 044 4477 833, tai

viestintäpäällikkö Anne Lepikko p. 050 3491 481, etunimi.sukunimi@sekl.fi

SEKL, Opistotie 1, 12310 RYTTYLÄ