Ja kitara soi! – Jyrki Myllärinen taituroi Harri Vuoren Cthulhu´s Dreams –kitarakonserton
Lappeenrannan kaupunginorkesterin Ja kitara soi! –festivaalin konsertissa torstaina 10.11.2016 klo 19 Lappeenranta-salissa orkesteria johtaa kapellimestari Jan Söderblom ja solistina taituroi Ja kitara soi –festivaalin taiteellinen johtaja kitaristi Jyrki Myllärinen. Maailmankantaesityksensä saa säveltäjä Harri Vuoren uusi konsertto kitaralle ja orkesterille lisänimeltään Cthulhu´s Dreams. Konsertin muina teoksina kuullaan Béla Bartókin Romanialaisia kansantansseja ja konsertin päättää turkkilaisen säveltäjä Ahmed Saygunin Sinfonia nro 1 op. 29.
Harri Vuori (1957-) opiskeli Sibelius-Akatemiassa säveltäjien Einojuhani Rautavaaran, Paavo Heinisen ja Eero Hämeenniemen oppilaana suorittaen diplominsa vuonna 1989. Tämän jälkeen hän teki kaksi opintomatkaa Pariisiin vuosina 1989-90. Vuodesta 1993 alkaen Vuori toimi Helsingin yliopiston musiikkitieteen lehtorina tähän vuoteen saakka, jolloin yliopisto lakkautti toimen säästösyistä. Monumentaalisen jylhien orkesteriteosten Kri (1988, sai 2. palkinnon Nordic Music -sävellyskilpailussa 1989) ja S-wüt (1991, sai 1. palkinnon Suomen itsenäisyyden juhlavuoden sävellyskilpailussa 1992) jälkeen Vuoren sävelkieli on saanut enemmän pehmeitä sävyjä. Tällaista rikasta väripalettia voi kuulla mm. orkesteriteoksissa Mandelbrotin kaiut (1995) ja Ylitse kuun, alitse päivän (1999) sekä sinfoniettassa Myyttisiä kuvia (2002). Vuoren kahdessa sinfoniassa 2003 ja 2007 puolestaan monumentaalisuus on voimakasta ja arkaaisuus myyttisvivahteista.
Säveltäjä kirjoittaa teoksestaan:
Säveltäessäni tätä konserttoa lueskelin taas kerran vuonna 1937 kuolleen omituisen erakkokirjailijan H.P. Lovecraftin tuotantoa. Yhtenä sen kantavista ideoista on n.s. Cthulhu-mytologia, joka kertoo maailmaa ja universumia kerran hallinneista, meidän näkökulmastamme jumalten kaltaisista olennoista. Nälkätaiteilija Lovecraft lasketaan nykyisin merkittävimpien amerikkalaisten kirjailijoiden joukkoon ja hänen herättämäänsä mytologiaa ovat omissa teoksissaan kehittäneet monet muut kuten esim. Psykon kirjoittaja Robert Bloch ja Suomessa m.m. filosofi S. Albert Kivinen.
Minulle on aina ollut helpompaa lähestyä sävellystyötäni ulkomusiikillisten aiheiden kautta, joten Lovecraftin tarinoiden tunnelma välittyi melkeinpä itsestään syntymässä olevaan teokseeni.
Osien nimet noudattelevat Lovecraftin nimistöä;
Ensimmäinen osa R´lyeh on tyyneen mereen uponnut kaupunki (47°9′S, 126°43′W), siellä kuollut Cthulhu uneksii tähtien kääntymisestä jälleen oikeaan asentoon hänen paluunsa mahdollistamiseksi. Ikivanha R´lyeh on ehtinyt aikojen saatossa seistä niin aavikolla kuin meren rannan viidakossakin; tämä selittänee osan värikkään ja monipolvisen ilmaisun, jossa kitara sekä myötäilee että ohjailee orkesterin käyttäytymistä.
Lovecraftin mukaan tietoa tästä mytologiasta on löydettävissä enää hylätyistä kirkontorneista ja pölyyntyviltä ullakoilta, joiden rikkoutuneista peileistä kuu heijastuu tuhansin kasvoin. Tästä nimi teoksen toiselle osalle Thousand-faced Moon, joka on eräänlainen pirstoutunut näkemys Debussyn teoksesta Clair de Lune.
Kolmannen osan nimi Iä! Iä! on alku Lovecraftin teoksissa usein toistuvasta lauseesta Iä! Iä! Cthulhu fhtagn. Lauseen merkitystä ei oikein tunneta. Minun teoksessani tämä osa on hurja ja rytmikäs, ehkä hiukan barbaarinenkin; kitara pääsee siinä esittelemään vielä muitakin osia laajemmin värivalikoimaansa.
Neljäs osa liittyy kolmanteen saumatta. Minusta konserttojen pahin ongelma on aina ollut se, että ne päättyvät yleensä virtuoosiseen loppuhuipennukseen. Päätin siis tehdä toisin: minun konserttoni viimeinen osa hiipuu pois muistellen keskiokohdassaan hiukan teoksen alkua. Osan nimi on Unknown Kadath. Lovecraftin mukaan Kadath on auringonlaskun maa, jossa jumalat asuvat uskomattomassa kauneudessa. Kukaan ihminen ei ole siellä käynyt eikä osaa neuvoa tietä sinne.
Harri Vuori: Kitarakonsertto 2016
Cthulhu´s Dreams - konsertto kitaralle ja orkesterille
1. R´lyeh
2. Thousand-faced Moon
3. Iä! Iä!
4. Unknown Kadath
Konserton on tilannut Jyrki Myllärinen, joka myös kantaesittäää sen yhdessä Lappeenrannan kaupunginorkesterin kanssa.
Intendentti Milko Vesalainen haastattelee säveltäjä Harri Vuorta 10.11.klo 18.30 alkaen Lappeenranta-salin lämpiössä.
Ahmed Adnan Saygun (1907 İzmir –1991 Istanbul) oli turkkilainen säveltäjä, musiikintutkija ja musiikkikirjailija. Hän aloitti musiikinopintonsa kymmen vuotiaana ja vuonna 1928 hän lähti Pariisiin opiskelemaan säveltämistä. Hän palasi Turkkiin vuonna 1931. Vuonna 1936 Saygun alkoi opettaa musiikkia konservatoriossa Istanbulissa. Vuosina 1964–1972 hän opetti musiikkia Ankarassa. Hän kuoli Istanbulissa vuonna 1991.
Saygunin tuotantoon kuuluu muun muassa oopperat Özsoy (1934), Taşbebek (1934), Kerem (1947–1952), Köroğlu (1973) ja Gılgamış (1983) sekä viisi sinfoniaa.
Milko Vesalainen, intendentti, puh. 0405478706
JyrkiMylla_rinen6283p_kuva Maarit Kytöharju.jpg
Koko: 0,12 MB Tyyppi: jpg Resoluutio: 1200x860JyrkiMylla_rinen6283p_kuva Maarit Kytöharju.jpg
Koko: 0,12 MB Tyyppi: jpg Resoluutio: 1200x860Lappeenranta on kansainvälinen yliopisto- ja matkailukaupunki logistisesti merkittävällä alueella Kaakkois-Suomessa, EU:n ja Venäjän rajalla. Lappeenrannan teknillinen yliopisto (LUT), innovatiivinen toimintaympäristö, osaava työvoima ja hyvät verkostot helpottavat kansainvälisen liiketoiminnan aloittamista ja laajentamista noin 73 000 asukkaan kaupungissa. Lappeenrannan saavutettavuus on erinomainen kansainvälisen lentokentän ansiosta. Saimaan rannalla sijaitsevassa kaupungissa arvostetaan ympäristön puhtautta ja asuinalueiden viihtyisyyttä. www.lappeenranta.fi
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1