Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Ilmanvaihtolaitteet talvikuntoon

Ilmanvaihtolaitteet talvikuntoon

Julkaistu: 07.10.2013 klo 08:31
Julkaisija: LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Talvi on tulossa ja siihen on syytä varautua myös ilmanvaihdon osalta. Tärkein toimenpide on kytkeä ilmanvaihtokoneen lämmön talteenotto toimimaan kesäkauden jälkeen. Toimiva lämmön talteenotto myös näkyy kiinteistön lämmitysenergialaskuissa positiivisesti.

Lämmöntalteenottolaite löytyy lähes kaikista koneellisista tulo- ja poistoilmanvaihtojärjestelmistä. Useimmiten lämmöntalteenottolaite on tyypiltään levylämmönsiirrin, joka on osa ilmanvaihtokonetta. Siinä on taitettavat metallilevyt, jotka on kesäksi laitettu lämmöntalteenottolaitteen kennostoa vasten. Tällöin ne estävät ilmavirtojen ristiin virtauksen, johon lämmön talteenotto perustuu. Jos lämmitys on pois päältä, myöskään talteen otettavaa lämpöenergiaa ei tule koneeseen.

Lämmityskauden alettua metallilevyt taitetaan pois kennoston päältä, jolloin huoneista poistettava ilma pääsee kennostossa lämmittämään viileämpää, ulkoa otettavaa tuloilmaa. Mukavuuden lisäksi sillä on merkittävä vaikutus energiankulutukseen.

- Kiinteistön käyttämästä lämmitysenergiasta suurin osa kuluu lämpimän käyttöveden ja ilmanvaihdon kautta. Lämmön talteenoton vaikutus kiinteistön lämmitysenergian vuosilaskuihin on todella merkittävä, asiantuntija Juha-Ville Mäkinen LVI-Tekniset Urakoitsijat ry:stä sanoo.

Samalla kun laittaa lämmöntalteenoton päälle, kannattaa puhdistaa ilmanvaihtokone kesän pölyistä ja sinne eksyneistä hyönteisistä.

- Erityisen tärkeää on tarkistaa ja vaihtaa suodattimet. Likaantuneet ja tukkeutuneet ilmansuodattimet aiheuttavat turhaa virtausvastusta ja heikentävät ilmanvaihdon tehoa. Sopivia suodattimia voi tiedustella paikkakunnan LVI-asennusliikkeistä. Tarvittaessa ne myös auttavat ilmanvaihtokoneen huollossa, Mäkinen vinkkaa.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Asiantuntija Juha-Ville Mäkinen, p. 045 899 9388, juha-ville.makinen(at)lvi-tu.fi

Viestintäasiantuntija Pipsa Hiltunen, p. 0400 287 939, pipsa.hiltunen(at)lvi-tu.fi

Tiedote löytyy myös LVI-TU:n verkkosivuilta www.lvi-tu.fi

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry on LVI-asennusalalla toimivien yritysten toimiala- ja työnantajajärjestö. Sen tehtävänä on jäsenyritysten ja toimialan liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen. Liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on lähes 1 miljardi euroa, ja ne työllistävät noin 6 000 henkilöä.

LVI-TU on vahva erikoisurakointiliitto osana Rakennusteollisuus RT:tä.