Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » IKEA PS 2014 -mallisto lanseerataan tänään – Edullisia design-tuotteita nuorille kaupunkilaisille

IKEA Oy

Julkaistu: 13.03.2014 klo 15:00
Julkaisija: IKEA Oy

IKEA tuo markkinoille uuden IKEA PS 2014 -malliston On the move -teemalla. Monikäyttöisten ja joustavien tuotteiden suunnittelussa on ajateltu erityisesti usein muuttavia nuoria kaupunkilaisia. Tuotteiden myynti Suomen IKEA-tavarataloissa alkaa 1.4.2014.

IKEA PS 2014 on uusin IKEA-designmallisto. Malliston innoittajana on ollut nykytilanne: kaupungeissa asuu enemmän ihmisiä kuin maalla. Nuoret kaupunkilaiset muuttavat usein ja asuvat pienissä asunnoissa. He haaveilevat kauniista ja toimivasta kodista, mutta heillä ei ehkä ole paljoa rahaa käytettävissään.

IKEA teetti tammikuussa 2014 kyselyn,* jonka vastaajista kaksi kolmasosaa pitää design-tuotteita liian kalliina. Yhtä suuri osuus vastaajista joutuu käyttämään kotinsa neliöt mahdollisimman tehokkaasti, ja 50 % tarvitsee kalusteita, joita voi käyttää useampaan kuin yhteen tarkoitukseen. Puolet vastaajista oli sitä mieltä, että tuotteen ulkonäkö ja toimivuus ovat yhtä tärkeitä ominaisuuksia.

”Kyselyyn vastanneista 18–29-vuotiaista ruotsalaisista 40 prosenttia kertoi muuttaneensa vähintään kaksi kertaa viimeisen kolmen vuoden aikana. PS 2014 -mallisto vastaakin kauniiden, helposti liikuteltavien ja monikäyttöisten kalusteiden tarpeeseen, joka korostuu usein muuttavilla nuorilla”, kertoo IKEA Suomen sisustuspäällikkö Pia Björkell.

Uutta mallistoa luomaan kutsuttiin suunnittelijakykyjä eri puolilta maailmaa. He kehittivät tuotteet työpajoissa yhdessä vakituisten IKEA-suunnittelijoiden kanssa. Tuloksena oli 51 tuotetta, muun muassa apupöytä, johon on integroitu led-valaisin, itäeurooppalaisista käsitöistä vaikutteita saanut matto sekä metalliverkosta tehty vaatekaappi, jonka ulkomuotoa voi muuttaa kaapin mukana tulevien ”pikselien” avulla.

”IKEA PS 2014 on rohkein mallistomme tähän mennessä. Kun ensimmäiset prototyypit valmistuivat, 15 kööpenhaminalaiselta muotoiluopiskelijalta pyydettiin niistä palautetta. Jos tuotetta ei pidetty oikeasti hyödyllisenä nuorille kaupunkilaisille, se karsittiin mallistosta. 150 prototyypistä noin kolmannes valittiin tuotantoon”, sanoo IKEA of Swedenin suunnittelija David Wahl.

IKEA lanseeraa nyt järjestyksessään jo kahdeksannen PS-malliston. IKEA PS on suunniteltu vastaamaan asumisen ja sisustamisen uusimpiin trendeihin. Kaikkien IKEA-tuotteiden tavoin PS-tuotteet ovat hyvännäköisiä, toimivia, laadukkaita, edullisia ja kestävän kehityksen periaatteet täyttäviä.

*IKEA tilasi kyselyn tutkimusyritys YouGovilta tammikuussa 2014. Kysely tehtiin Ruotsissa, Isossa-Britanniassa, Ranskassa, Puolassa, Japanissa, Kiinassa ja Qatarissa, ja vastaajina oli tuhat 18–60-vuotiasta kaupunkilaista joka maasta (Qatarista 500 vastaajaa).

Laura Saksala, Public Relations Manager, IKEA Oy, pr.finland@ikea.com, puh. 040 451 7856

Valokuvat ja muut lehdistömateriaalit:

IKEA.fi/pr/IKEAPS2014

Kuvauslainat:

Henna Honkasalo, Product Loan Assistant, IKEA Oy, henna.honkasalo@ikea.com

www.IKEA.fi/pr

www.IKEA.fi

IKEA PS

IKEA PS -konsepti kehitettiin vuonna 1995. IKEA PS -mallistot on suunniteltu vastaamaan asumisen ja sisustamisen uusimpiin trendeihin ja tuomaan design-tuotteet tavallisten ihmisten ulottuville. Mallistot suunnitellaan aina ulkopuolisten ja IKEA-suunnittelijoiden yhteistyönä. Demokraatisen designperiaatteen mukaisesti ja kaikkien IKEA-tuotteiden tavoin IKEA PS ‑tuotteet ovat hyvännäköisiä, toimivia, laadukkaita, edullisia ja kestävän kehityksen periaatteet täyttäviä.

IKEA PS 2014

• 51 design-tuotetta
  • 14 suunnittelijaa Ruotsista, Japanista, Isosta-Britanniasta, Yhdysvalloista, Alankomaista, Tanskasta, Ranskasta, Puolasta ja Sveitsistä.
  • Monia eri materiaaleja, mm. bambua ja terästä.
  • Kaikissa valaisimissa on led-lamput, jotka säästävät jopa 85 % energiaa verrattuna hehkulamppuihin.

IKEA
IKEA-visio on luoda parempi arki monille ihmisille. Visionsa ja liikeideansa mukaisesti IKEA tarjoaa laajan valikoiman hyvin suunniteltuja, nerokkaita kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa niihin. IKEA-konsernilla on tällä hetkellä 305 tavarataloa 26 maassa. IKEA perustettiin Ruotsissa vuonna 1943. IKEA-konsernilla on 135 000 työntekijää. Toimintavuonna 2013 konsernin tavarataloissa oli 684 miljoonaa kävijää. Suomessa on viisi IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa, Tampereella ja Kuopiossa. IKEA Oy on valittu vuosina 2011, 2012 ja 2013 Suomen parhaaksi työpaikaksi Great Place To Work -listauksessa.
www.IKEA.fi