Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Huono asenne on kuin hometta – se leviää pitkään piilossa

Mandare

Huono asenne on kuin hometta – se leviää pitkään piilossa

Artikkeli.
Julkaistu: 12.10.2016 klo 09:15
Julkaisija: Mandare

”Jos ihmisten asenteita työssä ja elämässä selvittää isolla ja löysällä kyselytutkimuksella, voi saada melko pinnallisia vastauksia ja syvemmät asiat voivat jäädä näkemättä. Ne syvemmät asiat, joilla voisi ennustaa työelämää tai bisnestä paremmin eli mihin jokin asia on kehittymässä tai muuttumassa.”

Marjo Huhtala haastattelee yritysvalmentajan työssään jatkuvasti ihmisiä tapauskohtaisesti ja saa selville erilaisia asenteita ja muutoksia käyttäytymisessä paljon paremmin kuin mitä selviäisi jollakin isolla teknisellä kyselytutkimuksella.

”Olen haastatellut suuren määrän ammattilaisia, johtajia, taiteilijoita, urheilijoita ja yrittäjiä selvittääkseni mitä asenne on ja millaisia käsityksiä eri aloilla on asenteista. Työpaikkojen ja eri kulttuurien asenteissa on valtavia eroavaisuuksia. Yritän koko ajan kairata syvemmälle tapaustutkimuksissani. Välillä aihe järkyttää ja välillä se yllättää iloisesti.”

Havaintojaan Marjo hyödyntää ihmisten valmentamisessa ja kirjan kirjoittamistyössään. Osa havainnoista on todella merkittäviä ja ne voivat olla yritysten menestymisen kannalta strategisiakin. Tai sitten paljastuu jotain sellaista, joka saattaisi viedä koko yrityksen pitkällä aikajänteellä perikatoon, jos konsultti ei avaisi suutaan.

”Herkistyminen huonolle asenteelle on kuin homealtistus. Kun olet kerran altistunut, tutkasi on jatkuvasti aika herkillä ja huomaat sen helposti, vaikka sitä yritettäisiin peitellä”, Huhtala naurahtaa.

Marjo pystyy näkemään ja erottamaan asenteita ihmisten äänensävyssä, olemuksessa ja sanoissa. Tai toisaalta hän pystyy hahmottamaan projektien ja prosessien nykytilan perusteella melko kohtuullisella työmäärällä, mitä työpaikkojen ihmisten asennemaailmoissa tapahtuu.

”Yksinkertaisimmillaan asenne tarkoittaa suhtautumista johonkin – myönteistä tai kielteistä. Miten suhtaudun itseeni ja sitä kautta muihin? Asenne ilmenee ajatuksina, tunteina, käyttäytymisenä ja toimintana. Nyt taantumuksen kourissa ihmiset ovat petranneet yleisen positiivisen asenteensa kanssa ja yrittävät kovemmin.”

Asennetta bisnesväelle

Marjo Huhtala kirjoitti bisnesväelle kirjan Asennejohtaja marraskuussa 2015 ja vuoden sisällä jatkoa on seurannut ahkeran kirjailijan toimesta. Tekeillä on omakustanne IMPOSSIBLE - synnytä kehittäjän mieli sekä Kauppakamarille teos Aikaansaajan asenne, jotka molemmat julkaistaan keväällä 2017.

Mikä on saanut yrittäjän innostumaan aiheesta "asenne" niin perusteellisesti, että hän jaksaa kirjoittaa siitä useampia teoksia työnsä ohella? Ja suunnata sanomaansa niin johtajille kuin työntekijöille?

”Mulla on palava intohimo kirjoittaa asenteesta realistisesti ja hypettämättä. Tutkin ja avaan sitä useasta eri käytännönläheisestä näkökulmasta ja teen sen kunnolla. Osa muuten sanoo asenteensa olevan sitä sun tätä, mutta kun ihmiseen laitetaan pakkoa ja painetta, silloin se todellinen asenne paljastuu. Tämä pitäisi muun muassa rekrytoinnissakin pitää mielessä ja näitä asioita tuon läpinäkyväksi.”

”Asennetta ja osaamista ei voi laittaa napit vastakkain, se olisi virhe. Esimerkiksi kirurgi ei voi leikata pelkällä hyvällä asenteella kenenkään aivoja, mutta kaksi huippukirurgia voi merkittävästi erota toisistaan asenteensa puolesta."

Kuluneen vuoden aikana Marjo on valmentanut asenteesta laajalle joukolle suomalaista työelämää: yritysjohtajille, HR-päättäjille, varhaiskasvatuksen väelle, kaupan alan esimiehille, muurareille, asiakaspalvelussa toimiville, autokorjaamoyrittäjille, linja-autoalan yrittäjille, markkinoijille, palvelu- ja tuotekehittäjille.

”Näköalapaikka asenteisiin on ilmeinen työssäni”, Huhtala sanoo ja jatkaa, ”Yritysten johtoryhmissä asennetta on alettu työstämään siinä missä ennen työstettiin arvoja. Asenne kiinnostaa pieniä yhtiöitä, osuuskuntia ja pörssiyhtiöitä. Asenne on kaikkien yhteinen asia. Yksi tuhannesta on sanonut, että se on kielteinen sana. Valtaosalle se on myönteinen.”

Asenne ei aina ratkaise kaikkea eikä se oli ristiriidaton

Huhtala on joutunut työssään korostamaan myös asenteen elämänfilosofista puolta ja epäjatkuvuuskohtia, joissa välillä epäonnistuminen kuuluu peliin nimeltä elämä ja työelämä.

”En mene aina ensin puhumaan voittajan asenteesta. Välillä tarvitaan puhetta myös selviytyjän asenteesta – herkässä vaiheessa olevat ihmiset pääsisivät ensin maasta polvilleen, ja sitten siitä molemmille jaloilleen. Mun tehtävä on tsempata ja auttaa ihmisiä sekä parantaa prosesseja. Aitous, lämminhenkisyys ja asiallisuus toimivat tässä ajassa. Olen itsekin ryystänyt joskus siipi maassa elämässä monella saralla, joten tiedän mistä puhun ja se tuo sanomaani inhimillisyyttä. Toki edellytän kovaa työmoraalia ja tuloksellisuutta myös.”

”Ennen kaikkea korostan jokaiselle, että asenne on ihmisen oma valinta. Vaikka ympärilläsi tapahtuisi mitä, jokainen valitsee reaktionsa reaktioon ja vallitseviin olosuhteisiin. Ja siinä se asenne punnitaan: onko vaa'assa enemmän positiivisuutta vai negatiivisuutta? Toivoa vai sen hiipumista? Lisäksi asenteessa on aina jokin tietty pysyvä osa ja sitten hieman tilannekohtaisuutta.”

Millaista asennetta suomalaisilla on suhteessa muihin kansallisuuksiin?

”Suomalainen asenne ei ole sen parempi kuin vaikkapa espanjalainen asenne. Asenne ei ole vientituote, vaikka erottautumistekijä onkin.”

"Asennekeskusteluun kuuluvat myös ristiriidat. Niitä on aina tietty määrä. Taloustieteellisesti ajateltuna yritys ei ole tehokas, jos se on ristiriidaton. Silloin resurssit eivät ole tehokkaassa käytössä. Tässä meillä suomalaisilla on paljon opittavaa – siedetään enemmän epävarmuutta ja ratkotaan eteen tulevia ongelmia hanakammin kuin mihin on totuttu.”

Aikaansaajan asennetta

Mitä asennerintamalla tapahtuu seuraavaksi?

”Kaikki on vasta alkua. Tuotan räätälöityjä valmennuksia, joiden avulla ihminen tai ryhmä saa asenteensa kuntoon niin halutessaan. Ja jos asenne sattuu jo olemaan huippukunnossa, voi sitä silti huoltaa entistä paremmaksi. Mielenhuoltoa tarvitaan siinä missä kehonhuoltoa. Ennen kaikkea kysyn vastaantulijoilta: Miten suhtaudut itseesi? Ja sitä kautta muihin? Tätä pohtimalla ja kehittämällä yksilön tuottavuus paranee merkittävästi. Ihminen menee eri tavalla jokaiseen eteen tulevaan kohtaamiseen, kun hän havahtuu asenteensa merkitykseen ja seurauksiin. Tulevaisuuden työelämän tuottavuus syntyy ja rakentuu lyhyissä, mutta merkittävissä kohtaamisten hetkissä.”

”Olen ratkonut kollegani kanssa asenteen kaavaa ja kirjoitamme siitä kirjaa IMPOSSIBLE. Meille kaikki on mahdollista, meillä on kehittäjän mieli. Ja taklaan kiinni myös aikaansaamisen asenteeseen toisessa kirjassani. Haluan kirjoittaa ja tehdä merkityksellisiä asioita työni kautta. Asiakkaiden pitää saada parasta ja se vaatii minultakin tiettyä pohdintaa, että mistä kaikessa työelämässä on kyse silloin, kun sitä halutaan kehittää syvällisemmin. Toki tunnin mittaisestakin inspiraatiopläjäyksestä tulee lähinnä kiitosta ja se toimii kuin rokote. Mutta osaamisen kehittämiseen ollaan kyllä usein valmiita satsaamaan isomminkin ja pitkäjänteisemmin eri yrityksissä.”

Marjo korostaa, että kun asenne muuttuu, kaikki muuttuu.

Marjo Huhtala on 36-vuotias tietokirjailija, yrittäjä ja valmentaja. Hän on kahden lapsen äiti. Koulutukseltaan hän tuotantotalouden diplomi-insinööri, pedagogisesti pätevä opettaja ja työelämätutkintoihin erikoistunut näyttötutkintomestari.