Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Haista ja maista kesän maut paremmin - lopeta tupakointi ja voita

Suomen ASH ry

Haista ja maista kesän maut paremmin - lopeta tupakointi ja voita

Julkaistu: 07.05.2013 klo 08:15
Julkaisija: Suomen ASH ry

Nyt on aika ilmoittautua Lopeta ja voita -kilpailuun, joka on osoittautunut tuloksekkaaksi kannustimeksi tupakoinnin lopettamisessa. Seurantatutkimusten mukaan yli 20 % kilpailuun osallistuneista on pystynyt lopettamaan tupakoinnin tai nuuskaamisen. Kilpailun osallistujat saavat nyt myös vahvaa vertaistukea omassa Facebook -yhteisössä.

Lopeta ja voita – kilpailu pyörähtää taas tuttuun tapaan käyntiin 1.6.2013. Kilpailun tarkoituksena on saada osallistuja olemaan ilman tupakkaa tai nuuskaa koko puolen vuoden kilpailujakson ajan 30.11.2013 saakka.

─ Tutkimusten mukaan kuusi kymmenestä tupakoijasta haluaa päästä irti tupakasta. Yhtenä tärkeänä kannustimena ja apukeinona siihen toimii Lopeta ja voita -kilpailu, kertoo projektipäällikkö Eeva Riitta Vartiainen kilpailun järjestävästä Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskuksesta.

Myös satunnaisesti tupakoivat voivat osallistua

Kilpailuun voi osallistua kaikki yli 18-vuotiaat säännöllisesti tai satunnaisesti tupakoivat. Kaikkien lopettaneiden kesken arvotaan 3 000 euron rahapalkinto.

─ Suurin palkinto, jonka saa jokainen kilpailija, joka onnistuu lopettamaan tupakoinnin ja nuuskan käytön, on paraneva terveys. Hengitys helpottuu, maku- ja hajuaistit paranevat. Itsetunto vahvistuu, kun on tehnyt lopettamispäätöksen ja onnistuu pitämään sen, Vartiainen toteaa.

Vertaistukea ja kaverihaasteita

Vertaistuki on osoittautunut tupakoinnin lopettajien yhdeksi kulmakiveksi. Ilman tukea on helpompi antaa periksi, sen on myös Lopeta ja voita -kilpailun järjestäjät huomanneet vuosien varrella. Siksi verkkopalveluja kehitetään tukemaan jokaisen osallistujan lopettamisprosessia.

Facebookissa (facebook.com/lopetajavoita) on fanisivusto, jossa voi käydä lukemassa lopettajien kokemuksia ja kannustajien tsemppejä sekä keskustella toisten samassa tilanteessa olevien kanssa. Sivustolla on myös linkki sähköiseen Lopeta ja voita – postikorttiin, jolla voi haastaa kilpailuun mukaan työkavereita, ystäviä tai harrastekavereita.

Lopeta ja voita -kilpailun järjestää Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus. Hankkeen päärahoittaja on Raha-automaattiyhdistys. Kilpailua tukevat Hengitysliitto ja joukko muita terveysjärjestöjä sekä apteekit kautta maan.

Ilmoittaudu mukaan kilpailuun netissä www.lopetajavoita.fi viimeistään 31.5.2013. Sivuilta löytyy myös tarkempaa tietoa kilpailusta ja sen säännöistä.

Eeva Riitta Vartiainen

Lopeta ja voita / Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus

Siltakatu 10 A 16

80100 Joensuu

eeva-riitta.vartiainen@hengitysliitto.fi

www.lopetajavoita.fi

www.facebook.com/lopetajavoita

Suomen ASH (Action on Smoking and Health) ry on vuonna 1989 tupakkapolitiikan kehittämiseen perustettu kansanterveysjärjestö. Toiminta painottuu tupakkatuotteiden käytön loppumiseen ja aloittamisen ehkäisyyn. Tavoitteena on Savuton Suomi 2040. Suomen ASH hallinnoi Savuton Suomi 2040 -hanketta ja on mukana Ehkäisevän päihdetyön verkostossa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki