Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » EMMAn näyttelyjulkaisu valittiin Vuoden kauneimmaksi kirjaksi

EMMA - Espoon modernin taiteen museo

EMMAn näyttelyjulkaisu valittiin Vuoden kauneimmaksi kirjaksi

Julkaistu: 12.03.2015 klo 14:52
Julkaisija: EMMA - Espoon modernin taiteen museo

Suomen kirjataiteen komitea on valinnut EMMA - Espoon modernin taiteen museon näyttelyjulkaisun Tuomas A. Laitinen - Fundamental Matter Vuoden 2014 kauneimmaksi kirjaksi.

Palkintolautakunta kehuu toteutusta tinkimättömäksi taidonnäytteeksi: "Kaikki kirjataiteeseen sisältyvät valinnat on valjastettu tulkitsemaan sisältöä. Taiton ja typografian kurinalaisuus, synkän kuvamaailman anteeksipyytelemätön mustuus, teoskuvien dramaturgia ja materiaalivalinnat puhuvat kaikki samaa ankaranrunollista kieltä. Taiteilijan teemat tiivistyvät kannen ratkaisuissa sekä siihen piilotetussa yllätyksessä. Kirjan graafista muotoilua voi sanoa itsenäiseksi teokseksi, joka nousee omalle kiertoradalleen. Silti sen keskipiste on aina ja vääjäämättä Tuomas A. Laitinen.”

Kirjan on kirjoittanut Antti Linnovaara, Pilvi Kalhama, Andreas Schlaegel ja Mika Hannula. Graafisesta suunnittelusta on vastannut Pekka Toivonen (Kasino Creative Studio).

Lue koko Suomen kirjataiteen komitean tiedote: http://www.kauneimmatkirjat.fi/tiedotteet/

Pressikuvat: http://www.kauneimmatkirjat.fi/pressikuvat/
Kirjojen kuvat: Antti Huittinen

Liitetiedoston kuva: Ari Karttunen / EMMA

Kirja EMMA Shopissa: http://shop.emma.museum/tuote/tuomas-a-laitinen:-fundamental-matter/1289/

Pilvi Kalhama, museonjohtaja, EMMA - Espoon modernin taiteen museo
pilvi.kalhama@emma.museum p. 040 533 4070

Ville Hänninen, Suomen kirjataiteen komitean puheenjohtaja,
villevhanninen@gmail.com p. 050 341 6715

EMMA - Espoon modernin taiteen museo on yksi Suomen merkittävimmistä taidemuseoista. EMMAn näyttelytilat on jaettu Saastamoisen säätiön taidekokoelman sekä vaihtuvien näyttelyiden kesken. EMMAn kokoelma- ja näyttelytoiminta profiloituu kotimaiseen ja kansainväliseen modernismiin, nykytaiteeseen sekä designiin. EMMA sijaitsee Espoon Tapiolassa Näyttelykeskus WeeGeellä.