Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » EMMA laajenee – Tapio Wirkkala Rut Bryk -kokoelma pysyvästi esille

EMMA - Espoon modernin taiteen museo

EMMA laajenee – Tapio Wirkkala Rut Bryk -kokoelma pysyvästi esille

Julkaistu: 03.11.2015 klo 16:00
Julkaisija: EMMA - Espoon modernin taiteen museo

Espoon kaupunki, EMMA – Espoon modernin taiteen museo ja Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiö ovat solmineet sopimuksen säätiön kokoelman sijoittamisesta Näyttelykeskus WeeGeen tiloihin osaksi EMMAa. Sopimuksen tavoitteena on turvata kansallisesti arvokkaan kokoelman säilytys, ylläpito ja huolto sekä tuoda teokset yleisön nähtäväksi.

Uusi designille varattu näyttelytila ja kokoelman esillepano vahvistavat merkittävästi EMMAn design-profiilia. Kansainvälisesti kiinnostusta herättävä kokoelma laajentaa EMMAn mahdollisuuksia tarjota yleisölle entistä monipuolisempia sisältöjä. Taidemuseossa kokoelman esille saattaminen nähdään mahdollisuutena kasvattaa koko WeeGee-talon vetovoimaa.

Vuonna 2003 perustetun Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön tehtävä on ylläpitää taiteilijapariskunnan kokoelmaa ja edistää tutkimusta sekä näyttely- ja julkaisutoimintaa. Säätiön tavoite pysyvästä näyttelytilasta toteutuu vuoden 2017 aikana, kun kokoelma sijoitetaan WeeGeelle. Tilasta halutaan tehdä kansainvälinen tapahtumakeskus, joka esittelee myös muuta suomalaista muotoilua.

Samassa yhteydessä Helinä Rautavaaran museo siirtyy uusiin tiloihin. Espoon kaupunki haluaa tukea museon ajankohtaisia ja kansainvälisesti ainutlaatuisia toimintamuotoja. Uudet katutason tilat WeeGeen yhteydessä Ahertajakuja 6:ssa lisäävät saavutettavuutta ja antavat Helinä Rautavaaran museolle mahdollisuuden kehittää toiminnan keskiössä pitkään ollutta yleisötyötä. Helinä Rautavaaran museo on jatkossakin osa WeeGeen toimintaa.

Helinä Rautavaaran museon tavoitteena on olla kohtaamispaikka, jossa erilaiset ihmiset, kulttuurit sekä tieteen- ja taiteenalat kohtaavat. Toiminnalla halutaan lisätä tietoa erilaisuudesta ja edistää suvaitsevaisuutta. Kulttuurien välinen vuoropuhelu ja kansainvälisyyskasvatus näkyvät kaikessa toiminnassa.

Sivistystoimen johtaja Sampo Suihko, Espoon kaupunki, p. 050 551 8119

Kulttuurijohtaja Susanna Tommila, Espoon kaupunki, p. 043 825 5074

Museonjohtaja Pilvi Kalhama, EMMA, p. 040 533 4070

Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön puheenjohtaja Esa Laaksonen, p. 050 555 7330

Vs. museonjohtaja Ilona Niinikangas, Helinä Rautavaaran museo, p. 09 816 314 33

Lehdistökuvia:

Salasana lehdistökuviin: emmamuseum

EMMA - Espoon modernin taiteen museo on yksi Suomen merkittävimmistä taidemuseoista. EMMAn näyttelytilat on jaettu Saastamoisen säätiön taidekokoelman sekä vaihtuvien näyttelyiden kesken. EMMAn kokoelma- ja näyttelytoiminta profiloituu kotimaiseen ja kansainväliseen modernismiin, nykytaiteeseen sekä designiin. EMMA sijaitsee Espoon Tapiolassa Näyttelykeskus WeeGeellä.