Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Asedirektiivi sovellettava Suomen lainsäädäntöön maanpuolustusnäkökulmasta

Reserviläisliitto tiedottaa

Asedirektiivi sovellettava Suomen lainsäädäntöön maanpuolustusnäkökulmasta

Julkaistu: 10.06.2016 klo 20:55
Julkaisija: Reserviläisliitto tiedottaa

EU:n sisäasiainministereistä koostuva ministerineuvosto päätti tänään pitkään kiistellystä ampuma-asedirektiivistä. Direktiivi tuo monelta osin muutoksia ja kiristyksiä EU-maiden aselainsäädäntöön. Komission alkuperäisestä esityksestä poiketen direktiiviin on kuitenkin tullut huomattavasti tarkennuksia ja poikkeuksia, jotka mahdollistavat laajan ampumaharrastuksen jatkumisen Suomessa. Reserviläisliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Savola on tyytyväinen neuvottelijoiden työhön vaikeassa tilanteessa.

- Suomen kynnyskysymys asiassa oli reserviläisten ampumatoiminnan turvaaminen. Siinä onnistuttiin hyvin. Eduskunta oli yli puoluerajojen asiassa yksimielinen. Ministerimme ja virkamiehemme olivat aktiivisesti vaikuttamassa esityksen lopputulokseen ja ovat neuvotelleet ratkaisun, joka mahdollistaa reserviläiskiväärien käytön jatkossakin vapaaehtoisessa maanpuolustustyössä ja -koulutuksessa. Kiitos hyvästä työstä erityisesti sisäministeri Petteri Orpolle, puolustusministeri Jussi Niinistölle ja pääministeri Juha Sipilälle sekä heidän esikunnilleen.

Edessä on kuitenkin vielä kaksi merkittävää päätöstä. Ensiksi Euroopan Parlamentin on hyväksyttävä direktiiviehdotus omassa käsittelyssään. Tämän jälkeen direktiivin toimeenpano siirtyy jäsenmaihin niiden kansalliseen lainsäädäntöön sovellettavaksi. Jälkimmäinen on Suomessa reserviläisten kannalta keskeisin asia.

- Jo valmiiksi erittäin kireän aselainsäädäntömme johdosta muutokset tulevat olemaan Suomessa pääsääntöisesti pieniä. Reserviläisliitto edellyttää, että kansallinen aselainsäädäntömme on jatkossakin tarkoituksenmukaista eikä ylimääräistä sääntelyä tule. Maanpuolustustahto on Suomessa vahvaa ja ampumataito on reserviläisen ehkä keskeisin toiminnallinen kyky. Meidän on huolehdittava maanpuolustuskyvyn säilymisestä kaikin mahdollisin keinoin ja turvattava se, että ampumataitoa voidaan jatkossakin ylläpitää reserviläiskivääreillä eri puolilla Suomea.

Lisätietoja puheenjohtaja Mikko Savola, puh 040 5758 498

Reserviläisliitto

Suomen suurin maanpuolustusjärjestö on vuonna 1955 perustettu Reserviläisliitto ry, jonka organisaatioon kuuluu 18 maakunnallista piiriä ja yli 342 paikallista jäsenyhdistystä. Henkilöjäseniä liiton paikallisyhdistyksissä on noin 37 000.

Reserviläisliiton tehtävänä on ylläpitää ja kehittää kansalaisten maanpuolustustahtoa sekä reserviläisten ns. kenttäkelpoisuutta. Yleisimpiä toimintamuotoja ovat ammunta, maastotoiminta, liikunta ja urheilu, erilainen koulutus sekä maanpuolustustahdon ylläpitämiseen tähtäävä työ. Myös veteraanityö ja -tuki on laajaa.

Reserviläisliitto on mukana Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen (MPK) toiminnassa, joka mm. järjestää reserviläisille tarkoitettua sotilaallista koulutusta sekä erilaista onnettomuustilannekoulutusta. Yli 40 prosenttia MPK:n vapaaehtoiskouluttajista on Reserviläisliiton jäseniä.