Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Allergia- ja astmaliitto: Astma hallinnassa vai hallitseeko astma?

Allergia- ja Astmaliitto ry

Allergia- ja astmaliitto: Astma hallinnassa vai hallitseeko astma?

Julkaistu: 19.01.2016 klo 09:18
Julkaisija: Allergia- ja Astmaliitto ry

Allergia- ja astmaliitto muistuttaa, että astma pysyy hallinnassa pienillä arkipäiväisillä asioilla. Säännöllinen lääkitys on astman hoidon perusta, mutta hyvinvointiin voi vaikuttaa myös omilla valinnoilla.

Allergia- ja astmaliiton mukaan astmaa sairastava tottuu helposti oireisiinsa. Yskä, hengityksen vinkuminen tai hengenahdistus ovat merkkejä siitä, että astma ei ole hallinnassa. Ensisijaisesti on tärkeää tarkastuttaa lääkkeenottotekniikka hoitajan vastaanotolla. Hoitajan kanssa voi keskustella samalla myös muista astman hallintaan vaikuttavista tekijöistä.

- Tupakoinnin lopettaminen on astman hoidossa tärkeää, koska tupakointi vaikuttaa heikentävästi astmalääkkeiden tehoon, allergianeuvoja, koulutuspäällikkö Anne Vuorenmaa Allergia- ja astmaliitosta toteaa.

Maltillinen kuntoilu on myös hyvä tapa pitää astmaa hallinnassa. Rasituksen sietokyky paranee liikunnan avulla. Elämä helpottuu, kun portaiden nousu tai kauppakassien kantaminen eivät hengästytä.

- Liikunnan ei tarvitse olla raskasta hikijumppaa, vaan se voi olla oman mieltymyksen mukaista rauhallistakin kuntoilua kuten uintia. Paikallisilla allergia- ja astmayhdistyksillä on liikuntaryhmiä, joissa jokainen saa liikkua oman kunnon ja tuntemustensa mukaan. Avaavaa lääkettä voi ottaa ennaltaehkäisevästi, ja se on syytä pitää aina mukana, Anne Vuorenmaa toteaa.

Ylipaino vaikeuttaa astman hallintaa ja säännöllinen liikunta on siksikin tärkeä osa astman hoitoa.

Flunssakaudella astmaoireet usein voimistuvat ja flunssasta toipuminen pitkittyy. Jokaisella astmaatikolla tulisi olla kirjallinen ohje pahenemisvaiheen hoitoon. Allergia- ja astmaliiton allergia.fi -sivuilla  on saatavilla pullopuhallusohje runsaaseen limaneritykseen.

Lisätietoja toimituksille
Koulutuspäällikkö, allergianeuvoja Anne Vuorenmaa, p. 040 558 3714.

Tiedottaja Elina Demir, p. 040 544 9728
email: tiedotus@allergia.fi

Allergia- ja Astmaliitto ry jäsenyhdistyksineen on valtakunnallinen terveysjärjestö, jonka perustehtävänä on allergiaa ja astmaa sairastavien terveyden edistäminen.

- Parannamme allergiaa ja astmaa sairastavien elämänlaatua.
- Toimimme asiantuntevana allergia- ja astmatietouden jakajana.
- Toimimme aktiivisena yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kantaaottavana edunvalvojana.
- Kannustamme allergiaa ja astmaa sairastavia ja heidän läheisiään järjestäytymään.

Liitolla on jäsenyhdistyksiä kautta maan. Tervetuloa mukaan toimintaan!

www.allergia.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon