Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Aikakaupan uusilla joululahjoilla lievitetään yksinäisyyttä

HelsinkiMissio

Aikakaupan uusilla joululahjoilla lievitetään yksinäisyyttä

Julkaistu: 18.11.2011 klo 14:03
Julkaisija: HelsinkiMissio

JULKAISUVAPAA 29.11.2011

HelsinkiMissio toi aineettomien joululahjojen markkinoille ihmisten yksinäisyyttä lievittävän uuden symbolisen lahjan. Järjestön Aikakaupasta voi joulukuun alusta lähtien ostaa erilaisen joululahjan: Aikaa ja läsnäoloa niille lähimmäisille, jotka ovat jääneet täysin yksin.

Aikalahjan idea on yksinkertainen. Sosiaalialan järjestö HelsinkiMissio etsii pääkaupunkiseudun yksinäisiä senioreita ja nuoria ja järjestää heille mahdollisuuden yhdessäoloon järjestön tätä varten kouluttamien vapaaehtoisten kanssa. Vaikka vapaaehtoiset tekevät osansa ilmaiseksi, toiminnan organisoiminen ja vapaaehtoisten kouluttaminen tukihenkilöiksi, keikka-auttajiksi tai vaikkapa ryhmänvetäjiksi vaativat taloudellisia resursseja.

Aikalahjana voi ostaa esimerkiksi Kahvihetken yksinäisen vanhuksen kuulemiseen (10 eur) tai Kävelyseuraa kotiin unohdetulle (25 eur). Myös pääkaupunkiseudun yrityksille on tarjottu mahdollisuutta kohdentaa joulumuistamisensa Aikalahjojen kautta kotimaassa tapahtuvaan syrjäytymistä ehkäisevään auttamistyöhön.

HelsinkiMission toiminnanjohtaja Olli Valtonen sanoo, että Aikalahja moninkertaistaa antamisen ilon. Iloa saa lahjan antaja ja hänen ystävänsä, jota näin muistetaan. Mutta kolmas ilahtunut on yksinäinen lähimmäinen, joka pääsee yhteyden piiriin. ”Ajan ostaminen yksinäiselle on karuudessaan terveellinen muistutus siitä, että kaikilla ei ole kaveria.”

Aikakauppa osoitteessa www.helsinkimissio.fi sekä www.helsinkimissio.fi/yrityslahjat

HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka toimii seniorityön, nuorten kriisityön ja erityisryhmien saroilla. Järjestön missiona on etsiä, löytää ja auttaa yksinäisiä kaupunkilaisia sekä haastaa kaupunkilaiset toimimaan unohdettujen puolesta – yksinäisyyttä vastaan. Järjestö toimii pääosin pääkaupunkiseudulla noin 80 työntekijän ja yli 600 vakituisen koulutetun vapaaehtoisen voimin. Sen toimintaa rahoittavat yksityislahjoittajat, yritykset, säätiöt, Helsingin kaupunki sekä RAY.