Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Agilityn Suomen Mestaruudet on ratkottu 16.-17.6. Tikkakoskella

Suomen Agilityliitto ry

Agilityn Suomen Mestaruudet on ratkottu 16.-17.6. Tikkakoskella

Julkaistu: 20.06.2012 klo 22:36
Julkaisija: Suomen Agilityliitto ry

Jyväskylässä Tikkakoskella kilpailtiin 16.-17.6. agilityn Suomen mestaruuksista.Littoisten Agility Warriors vei kaksoisvoiton maksikokoisissa koirissa kun Elina Jänesniemi ja bordercollie Omie kisasivat tiukassa kisassa voitokkaasti ja seurakaveri Jaakko Suoknuuti ja bordercollie Zen sijoittuivat hopealle. Viime vuonna medien hopean vienyt Riihimäen Agilityn Sami Oksa ja kooikerhondje Luka kirkastivat tänä vuonna mitalinsa SM-kullaksi. Järvenpään Agilityurheilijoiden koirakoita nähtiin pronssilla niin mineissä kuin medeissäkin Annina Myllyahon ja parson Onnin ja Sanna Kobylinin ja espanjanvesikoira Delin toimesta. Pronssia otti JAU:n joukkuekin medikoirissa joukkueellaan Sanna Salomaa ja Hukka, Sanna Kobylin ja Zili ja Rubi, Emilia Rainetoja ja Loukku.

Yksilökisan kultamitalit Littoisiin, Riihimäelle ja Kuopioon

Minikoirakoiden Suomen mestarit 2012 ovat Anni Komulainen ja shetlanninlammaskoira Ralli (HU-PU), hopealle kirivät Carolina Pellikka (TORKK) ja shetlannilammaskoira Kerttu ja pronssia saavuttivat Annina Myllyaho (JAU) ja parsonrussellinterrieri Onni.

Medeissä yksilökilpailun voittoon kiirehtivät viime vuotisen hopeansa kirkastaen Sami Oksa (RIMA) ja kooikerhondje Luka, hopeaa nappasivat Anu Rajaheimo (KKK) ja shetlanninlammaskoira Budi ja pronssille riensivät Sanna Kobylin (JAU) ja espanjanvesikoira Deli.

Makseissa yksilökisan voiton nappasivat Elina Jänesniemi ja bordercollie Omie (LAW), hopealle sijoittuivat Jaakko Suoknuuti (LAW) ja bordercollie Zen ja pronssille sijoittuivat Johanna Peltonen (E-HKK) ja belgianpaimenkoira Tara.

Joukkueiden Suomen mestaruudet osittain myös yksilökisoissa pärjänneille koirakoille

Oulun koirakerho voitti minien joukkue SM-kultaa. Hopeamitali meni Mikkeliin MAHille ja pronssi Helsinkiin ATD:lle.

Medeissä pisimmän korren  ja samalla siis Suomen mestaruuden nappasi BAT:n joukkue. Hopealle kirmasivat HAU:n joukkuelaiset. Kärkisijat menivät siis Helsinkiin. Järvenpääläinen JAU toi pronssin hieman pohjoisemmaksi. JAU:n joukkueessa kisasi mm. yksilökisassakin pärjännyt Sanna Kobylin.

Suomen Border Colliet & Australian Kelpiet ry voitti  maksien joukkue SM-kultaa. Voitokkaassa joukkueessa oli mukana mm. viime vuoden MM-hopeamitalisti Tuulia Liuhto ja bordercollie Punssi. Joukkue SM-hopealle kisasi LAW:n joukkue, jossa oli mukana myös maksien yksilökisan kaksoisvoittajakoirakot. Maksien pronssi meni Turkuun TSAU:n toimesta.

Mukaan joukkue SM-kilpailuihin oli ilmoittautunut 181 joukkuetta, jossa kussakin kilpaili 4 koiraa ohjaajineen. Joukkueiden Suomen mestaruudet ratkaistiin joukkueen kolmen parhaan koirakon yhteistuloksella. Sunnuntain yksilökisassa oli mukana lähes 600  koirakkoa. Koko viikonlopun aikana koirakot, eli agilityohjaajat koirineen, starttasivat yhteensä yli 2000 kertaa.

Lisätietoja ja valokuvat

Kaikki SM-kisojen tulokset osoitteesta: http://agilitysm2012.net/tulokset.html

Suomen Agilityliitto, viestinta@agilityliitto.fi
Kati Kollanen, 045 114 9391

Liitteiden kuvissa:

i

-SM 2012 medi-luokan mitalistit: Sami Oksa ja Luka, Anu Rajaheimo ja Budi sekä Sanna Kobylin ja Deli. Kuva: Jukka Pätynen, Koirakuvat.fi

-SM 2012 maksi-luokan voittaja Elina Jänesniemi ja Omie kunniakierroksella. Kuva: Jukka Pätynen, Koirakuvat.fi

-SM 2012 minijoukkuekultaa OKK. Kuva: Jukka Pätynen, Koirakuvat.fi

-SM 2012 medijoukkuekultaa BAT. Kuva: Jukka Pätynen, Koirakuvat.fi

-SM 2012 maksijoukkuevoittajat. Kuva: Jukka Pätynen, Koirakuvat.fi

Kuvia voi käyttää SM-kisauutisten kuvituksena. Kuvaajan nimi on mainittava.

Agility on ihmisen ja koiran yhteistyöhön perustuva liikuntamuoto, joka sopii kaiken ikäisille ihmisille. Suomessa agilityn parissa liikkuu yli 10 000 ja maailmanlaajuisesti yli 100 000 harrastajaa. Suomen Agilityliitto SAGI on suomalaisten agilityä harrastavien yhdistysten muodostama liitto. Liiton pääasiallisena tarkoituksena on edistää ja kehittää agilityurheilua, -liikuntaa ja -harrastetoimintaa tavoitteenaan ihmisten fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehittäminen. Liiton perustana ovat liikunnan eettiset arvot ja urheilun reilun pelin periaatteet sekä tasa-arvon edistäminen. Toiminnan perustana on koirien fyysinen ja psyykkinen terveys, niiden yhteiskuntakelpoisuuden lisääminen ja hyvä kohtelu. SAGI on Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry:n jäsen ja Suomen Liikunta ja Urheilu (SLU) ry:n tukijäsen.