Etusivu » Tiedotteet » Lemmikit » Suomelle kaksi mitalia agilityn MM-kilpailuista!

Suomen Agilityliitto ry

Suomelle kaksi mitalia agilityn MM-kilpailuista!

Julkaistu: 26.09.2016 klo 17:59
Julkaisija: Suomen Agilityliitto ry

Suomi palasi parin vuoden tauon jälkeen mitalikantaan MM-tasolla. Espanjan Zaragozassa viikonloppuna käydyissä kisoissa Suomi voitti hopeaa maksikoirien joukkuekilpailussa. Lisäksi Sanni Kariniemi ja shetlanninlammaskoira Goa ottivat pronssia medikokoisten koirien yksilökilpailussa.

Maailmanmestaruudet ratkottiin kahden radan yhteistuloksella. Torstain hyppyradalla Suomen nelihenkinen maksijoukkue teki kolme virheetöntä suoritusta ja ylsi radan tuloksissa kolmanneksi. Perjantain agilityradalla Suomen sijoitus oli viides. Rata oli vaikea, ja suomalaisistakin vain yksi koirakko pystyi tekemään täysin virheettömän suorituksen.

Yhteistuloksissa Suomi oli lopulta upeasti toinen. Joukkueessa kilpailivat Jaakko Suoknuuti ja Dao, Janita Leinonen ja Fu, Santtu Stenberg ja Rai Rai sekä Tuulia Liuhto ja Pirtu. Kaikki joukkueen koirat ovat bordercollieita.

Vauhti oli yksi suomalaisten vahvuus. Nelikko kellotti torstain agilityradan nopeimman yhteisajan. Samoin koko kilpailun yhteistuloksissa Suomi teki nopeimman ajan.
Maksien MM-joukkuekultaa vei Venäjä, joka ainoana joukkueena onnistui taituroimaan viikonlopun aikana kahdeksan puhdasta nollaa. Kolmanneksi sijoittui Saksa.

Yksilökilpailussa Suomen vahva osaaminen näkyi etenkin medien eli keksikokoisten koirien sarjassa. Sanni Kariniemi ja shetlanninlammaskoira Goa voittivat MM-pronssia. Heidän yhteisaikansa oli 73,67, ja hopeasta he jäivät vain 25 sadasosasekuntia. Maailmanmestaruuden voittaneet Tšekin Martina Magnoli Klimesová ja mudi Kiki olivat omaa luokkaansa: yhteisaika 67,53.

Kaikki Suomen medikoirakot pääsivät kymmenen kärkeen. Anu Rajaheimo ja shetlannilammaskoira Budi sijoittuivat lopputuloksissa hienosti viidensiksi. Kaisa Ylä-Tuuhonen ja kromfohrländer Hikka ylsivät sijalle kahdeksan.

Kariniemi ja Goa sekä Rajaheimo ja Budi tekivät viikonlopun kaikilla radoilla virheettömät suoritukset. Ylä-Tuuhosen ja Hikan vauhti oli niin kova, että ilman finaaliradan yhtä virhettä A-esteellä he olisivat ottaneet MM-hopeaa.

Kuvat: Jukka Pätynen/Koirakuvat

Sirpa Sippola

Suomen Agilityliitto

sirpa.sippola@agilityliitto.fi

Suomen Agilityliitto SAGI on suomalaisten agilityä harrastavien yhdistysten muodostama liitto. Liiton pääasiallisena tarkoituksena on edistää ja kehittää agilityurheilua, -liikuntaa ja -harrastetoimintaa tavoitteenaan ihmisten fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehittäminen. Liiton perustana ovat liikunnan eettiset arvot ja urheilun reilun pelin periaatteet sekä tasa-arvon edistäminen. Toiminnan perustana on koirien fyysinen ja psyykkinen terveys, niiden yhteiskuntakelpoisuuden lisääminen ja hyvä kohtelu.

SAGI on Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry:n jäsen ja Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio Valo ry:n kumppanuusjäsen.