Etusivu » Tiedotteet » Lemmikit » Lemmikin ensiapupakkaus mukaan myös kesälomalle – Univetin kesän muistilista lemmikin omistajalle

Univet Oy

Julkaistu: 19.05.2014 klo 09:00
Julkaisija: Univet Oy

Lemmikin sairastumiseen loman aikana ei aina muisteta tai osata varautua. Kesällä eläinlääkäriin hakeudutaan varsinkin ihosairauksien ja -tulehdusten, haavojen sekä hyönteisten tai kyyn puremien takia. Univet kokosi lemmikin omistajan muistilistan kesän riesojen varalle.

”Lomalle lähtiessä on tärkeää muistaa ottaa mukaan lemmikin oma ensiapupakkaus, joka sisältää ainakin haavanpuhdistus- ja sidetarpeet, ensihoito-ohjeet sekä punkkipihdit. Lisäksi kannattaa aina selvittää jo etukäteen lähin päivystävä eläinlääkäri”, neuvoo Univet Jämsänkosken Eläinlääkäriaseman eläinlääkäri Anni Hakanen

Lemmikin ihotulehduksista ja haavoista lievimmät voi hoitaa itse. Iho on syytä tutkia päivittäin myös punkkien varalta. Jos punkin irrottaminen kotona ei onnistu, se voidaan hoitaa myös eläinlääkärissä. Päivystykseen ei kuitenkaan tarvitse rientää.

”Punkkien levittämien tautien tarttuminen vaatii vähintään vuorokauden kiinnittymisajan. Estolääkitys tappaa punkit ennen kuin ne ehtivät aiheuttamaan tartuntaa. Kiinnittyneitä punkkeja saattaa kuitenkin estolääkityksen tai punkkipannan käytöstä huolimatta löytyä lemmikin iholta”, Hakanen huomauttaa.

Kaikki Univetin toimipisteet palvelevat myös kesällä.

”Univet Hattulan Eläinsairaala päivystää vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä, ja Univet Hattulan veripankki auttaa myös esimerkiksi kyynpuremien hoidossa”, kertoo Univetin toimitusjohtaja Pekka Happonen.

Kesälomareissun aikana sairastuneen lemmikin voi huoletta viedä lähimpään Univetin toimipisteeseen. Asiakkaiden tiedot ovat kaikissa toimipisteissä tarvittaessa helposti saatavissa.

”Lähimmän Univetin toimipisteen löytää verkkosivuiltamme reissun päällä kätevästi mobiililaitteellakin”, Happonen vinkkaa.

Kesän muistilista lemmikin omistajalle:

• Pidä lemmikin ensiapupakkaus mukana lomallakin. Uusi lääkereseptit ja hanki lomalla tarvittavat lääkkeet jo etukäteen.
  • Haavojen ja ihotulehdusten ensihoitona vahingoittuneelta alueelta ajellaan karvat ja se puhdistetaan sekä suojataan nuolemiselta. Tilanteen tarkistamista ja jatkohoitoa varten lemmikki on hyvä viedä eläinlääkäriin.
  • Käytä punkkipantaa tai -torjunta-ainetta ja tarkasta lemmikin turkki päivittäin punkkien varalta.
  • Pidä aina matkassa mukana juomavettä lemmikkiä varten.
  • Jos kyy puree lemmikkiä, ota aina yhteyttä eläinlääkäriin! Kyytabletti ei ole ensisijainen lääke. Sitä voi antaa ensiapuna lievittämään turvotusta, jos kyy on purrut lemmikkiä kieleen tai kaulan alueelle.
  • Älä milloinkaan jätä lemmikkiä yksin pysäköityyn autoon. Lämpötila voi nousta autossa hengenvaarallisen korkeaksi todella nopeasti, vaikka ikkuna olisi raollaan. Lämpöhalvauksen saanut lemmikki on aina vietävä eläinlääkäriin.
  • Ulkomaille matkustettaessa lemmikki tarvitsee passin ja asianmukaiset rokotukset. Maakohtaiset vaatimukset voi tarkastaa Eviran sivuilta (www.evira.fi) sekä kohdemaan viranomaisilta.

Toimitusjohtaja Pekka Happonen, Univet Oy, pekka.happonen@univet.fi tai puh. 0400 215 493

Univet on eläinlääkinnän huippuosaamiseen keskittynyt eläinlääkäriasemaketju, joka on perustettu vuonna 2008. Tällä hetkellä se kattaa yhteensä 16 toimipistettä ja työllistää noin 220 henkilöä. Univet kuuluu ruotsalaiseen Evidensia Djursjukvård -konserniin. www.univet.fi