Etusivu » Tiedotteet » Lemmikit » Hevoset 2015: Pikkutyttöjen lajista on noussut merkittävä urheilu- ja liikuntamuoto

Tampereen Messut

Julkaistu: 15.01.2015 klo 09:10
Julkaisija: Tampereen Messut

TAMPEREEN HEVOSMESSUILLA RATSU- JA RAVIVÄKI KOHTAAVAT

Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 11.–12. huhtikuuta 2015 järjestettävät Hevoset-messut on koko hevosalan yhteinen tapahtuma, joka tarjoaa mielenkiintoista koettavaa ja nähtävää kaikille hevosten ystäville ja lapsiperheille. Rotu- ja lajiesittelyt, kilpailut ja näytökset sekä ajankohtaiset seminaariaiheet ja tietoiskut ostosmahdollisuuksia unohtamatta antavat puitteet viihdyttävään viikonloppuun Suomen suurimmilla hevosalan ammatti- ja harrastemessuilla.

– Viimeisen reilun 10 vuoden aikana alan harrastajamäärä on peräti kaksinkertaistunut ollen Suomessa nyt jo noin 170 000. Aikuisharrastajien määrä on samana aikana kolminkertaistunut. Pienten tyttöjen lajista on tullut merkittävä naisten ja tyttöjen urheilu- sekä liikuntamuoto. Kyse on siis yhdestä maamme suurimmista ellei kaikkein suurimmasta naisten harrastuksesta, hehkuttaa Suomen Ratsastajainliiton pääsihteeri Fred Sundwall.

Lue Tampereen Messujen TähtiUutiset-verkkolehdestä Suomen Ratsastajainliiton pääsihteerin Fred Sundwallin haastattelu ”Hevosala tarjoaa monivivahteisen ammatin ja harrastuksen”, www.tahtiuutiset.fi.

Kenttäratsastusklinikan vetäjinä nuoret tähdet Elmo Jankari ja Sanna Siltakorpi

Suomen lupaavimpiin nuoriin ratsastajiin lukeutuva Elmo Jankari ja lukuisissa arvokisoissa edustanut Sanna Siltakorpi vetävät lauantaina 11.4. kenttäratsastusklinikan. Nuoret osaajat käyvät läpi Näytösareenalla ratsastavien ratsukoiden kanssa kenttäratsastuksen tekniikoita konkreettisten ohjeiden ja vinkkien kautta.

Näytösareenalla nähdään esteratsastuskilpailut ja upea keskiajan turnajaisshow

Messuviikonloppu on täynnä viihdyttäviä esityksiä, kilpailuja ja rotuesittelyjä sekä kiinnostavia seminaareja, tietoiskuja ja työnäytöksiä. Kilpailunjärjestäjä Team Eurohorses toteuttaa jälleen Hevoset-messuilla korkeatasoiset ja kiinnostavat esteratsastuskilpailut, joissa toisistaan ottavat mittaa niin nuoret ratsastajalupaukset kuin alan nimekkäät huiput. Lauantaina 11.4. kilpaillaan Agrimarket Junior Trophy ja Agrimarket Pony Trophy -luokissa ja sunnuntaina 12.4. hypätään Agrimarket Tammer Trophy ja Agrimarket Speed Trophy.

Lauantaina Näytösareenan ohjelman kruunaa historiallisten hevosturnajaisten mukainen juonellinen ratsuritareiden taistelunäytös. Näyttävä koko perheelle suunnattu turnajaisnäytelmä Vallan kahleet tuo estradille todellisia ja epätodellisia hahmoja mittelemään sotataitojensa paremmuudesta. Hevosturnajaiset toteuttaa Rohan Tallit Kemiön saaresta, Västanfjärdistä.

Sunnuntaina ohjelmassa on Hämeen hevosjalostusliitto ry:n järjestämä 3-vuotiaiden suomenhevosten valtakunnallisen varsanäyttelyn finaali. Näytösareenalla nähdään myös kestosuosikki Ypäjän Hevosopiston Katrilli, jossa on hevosopiston opetus- ja kilpahevosia opiskelijoiden ja opettajien ratsastamina. Lisää vauhtia ja hyvää yhteishenkeä on luvassa myös Raviliigan viestirallissa.

Tietoiskuissa aiheena koulutus, valmentaminen ja ratsastusterapia

Messujen tietoiskuissa kuullaan muun muassa Tiedon siivin raviradalle -projektista, joka käsittelee Ypäjän Hevosopiston innovatiivista ravihevosen valmentamista ja kilpailuttamista sekä terveyden ylläpitoon liittyvää oppimis- ja kehittymisprosessia. Aiheina ovat myös ratsastuksenohjaaja-, ratsastuksenopettaja- ja ratsuttajakoulutus sekä ratsuhevosen kouluttaminen. Lisäksi asiantuntijat puhuvat hevosavusteisen toiminnan koulutuksesta, kuten sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta ja ratsastusterapiasta.

Keppihevosten Suomenmestaruuskilpailut kisataan messuilla

Hevoset 2015 -messuilla pääsee seuraamaan myös vuoden suurinta keppihevostapahtumaa. Vuoden 2015 mestaruustittelit ratkotaan osana hevosalan suurtapahtumaa lauantaina 11.4.2015. Kilpailussa on kolme mestaruusluokkaa juniorien mestaruus, estemestaruus ja koulumestaruus. Kilpailijat voivat kisata myös muissa este- ja kouluratsastusluokissa. Kilpailujen yhteydessä järjestetään Suomen keppihevosyhdistyksen virallinen näyttely. Sunnuntaina on luvassa myös muuta keppihevosaiheista ohjelmaa.

Hevoset 2015 -messut 11.–12.4.2015 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Messut ovat avoinna lauantaina 11.4. klo 9–20 ja sunnuntaina 12.4. klo 10–18. Hevoset 2015 -messujen pääyhteistyökumppani on Horze.

LISÄTIEDOT: www.hevosmessut.fi

Twitter: @TampereenMessut, #Hevoset
Facebook: www.facebook.com/Hevosmessut

Tampereen Messut Oy, www.tampereenmessut.fi