Etusivu » Tiedotteet » Laki » Ympäristönsuojelulaki on joululahja jokaiselle suomalaiselle

Suomen luonnonsuojeluliitto

Ympäristönsuojelulaki on joululahja jokaiselle suomalaiselle

Julkaistu: 19.12.2013 klo 13:52
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Luonnonsuojeluliitto kiittää hallituksen esitystä uudeksi ympäristönsuojelulaiksi joululahjana jokaiselle suomalaiselle ja Suomen luonnolle. Uusi laki vähentää entisestään saasteita, tehostaa päästöjen valvontaa ja turvaa suoluonnon parhaimmiston.

Uusi ympäristönsuojelulaki tuo meille kaikille puhtaampaa vettä ja ilmaa. Se vähentää melua ja säästää energiaa. Valvonnan resurssien lisääntyminen ja valvonnan suunnitelmallisuus riskiperusteisesti estää ennakolta Talvivaaran kaltaisia ympäristökatastrofeja.

Luonnonsuojeluliitolle tärkeä asia on, että parhaat luonnonsuot saadaan nyt turvaan turpeenotolta. Uusi laki ohjaa turvetuotantoa luonnonarvoltaan vähempiarvoisille soille. Näin toteutetaan hallituksen päätöksiä kansallisesta suostrategiasta, biodiversiteettistrategiasta ja valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista.

"Luonnonarvopykälässä ja sen perustelujen muokkaamisessa on kuitenkin parantamisen varaa eduskuntakäsittelyssä", arvioi johtava asiantuntija Ilpo Kuronen Suomen luonnonsuojeluliitosta.

"Uusi ympäristönsuojelulaki täyttää EU:n teollisuuspäästödirektiivin vaatimukset ja paikkaa korkeimman hallinto-oikeuden tuomioiden osoittamia porsaanreikiä", sanoo Luonnonsuojeluliiton erityisasiantuntija Tapani Veistola.

Jatkossa saastuttavien laitosten tulee käyttää parasta käyttökelpoista tekniikkaa. Se on vähentää esimerkiksi maamme rikkidioksidipäästöjä 12 prosenttia.

Ympäristönsuojelulaki on laajin ympäristöä koskeva laki. Sen valmistelu on kestänyt kolme vuotta. Luonnonsuojeluliitto on osallistunut sen valmisteluun monissa työryhmissä. Liitto toivoo eduskunnan vielä tehostavan hallituksen esitystä erityisesti luonnonarvopykälän osalta.

Ilpo Kuronen, johtava asiantuntija, puh. 0400-153 133, ilpo.kuronen@sll.fi

Tapani Veistola, erityisasiantuntija, puh. 0400-615 530, tapani.veistola@sll.fi

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.

Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto