Etusivu » Tiedotteet » Laki » VATT:in arviot merkittävässä osassa asfalttikartellituomiossa

VATT

VATT:in arviot merkittävässä osassa asfalttikartellituomiossa

Julkaistu: 29.11.2013 klo 16:30
Julkaisija: VATT

VATT:n arviot asfalttikartellin aiheuttamista vahingoista olivat yksi keskeinen päätösaineisto asfalttikartelliin liittyvässä vahingonkorvausoikeudenkäynnissä.

Helsingin käräjäoikeus antoi 28.11.2013 tuomion asfalttikartelliin liittyvistä vahingonkorvauksista. Käräjäoikeudessa vireillä olleissa 41 kanteessa Suomen valtio ja 40 kuntaa vaativat kahdeksalta asfalttiyhtiöltä vahingonkorvausta päällystystöistä maksamastaan kartellin aiheuttamasta ylihinnasta. Käräjäoikeudessa käsitelty kanne on seurausta aiemmalle korkeimman hallinto-oikeuden päätökselle, jossa seitsemän kartellissa ollutta asfalttiyritystä tuomittiin seuraamusmaksuihin.

VATT päätyi asiaa koskevissa selvityksissään siihen, että kartelli oli nostanut hintatasoa kuntaurakoissa keskimäärin noin 17 prosenttia urakoiden arvosta. Käräjäoikeus puolestaan päätyi siihen, että useimmille kunnille on aiheutunut vahinkoa 15 prosenttia urakoiden arvosta. VATT:n kuntien asfalttiurakoiden kartellilisää koskevat selvitykset on toteutettu VATT:n ja kuntien rahoituksella.

Käräjäoikeus hylkäsi valtion kanteen kokonaisuudessaan ottamatta kantaa kartellin aiheuttamiin muutoksiin hinnoissa. Käräjäoikeus katsoi, että Tielaitos tuotanto ja Tieliikelaitos ovat osallistuneet valtion töitä koskeneeseen kartelliin ainakin vuodesta 1998 alkaen ja ovat tienneet kartellista jo 1994 alkaen. Tästä käräjäoikeuden mukaan seuraa, ettei valtiolle ole voinut aiheutua vahinkoa. Näin ollen VATT:n selvitykset eivät ilmeisesti ole vaikuttaneet käräjäoikeuden valtiota koskevaan päätökseen. VATT arvioi selvityksissään, että kartelli oli nostanut hintatasoa valtion urakoissa keskimäärin 13 prosenttia urakoiden arvosta. Valtio ei siis saa korvausta kartellin aiheuttamasta ylihinnasta. VATT:n valtion asfalttiurakoiden kartellilisää koskevat selvitykset on toteutettu VATT:n ja Liikenneviraston rahoituksella.

Heikki Pursiainen, heikki.pursiainen@vatt.fi, p. 0295 519 439
Janne Tukiainen, janne.tukiainen@vatt.fi, p. 0295 519 451
Tanja Saxell, tanja.saxell@vatt.fi, p. 0295 519 460

Helsingin käräjäoikeuden mediatiedote: Asfalttikartellioikeudenkäynti on päättynyt Helsingin käräjäoikeudessa. 28.11.2013.

Aiheeseen liittyvät VATT:n tutkimukset:

VATT Valmisteluraportit 8: Asfalttikartellin kunnille aiheuttamien vahinkojen arviointi – Loppuraportti. Pursiainen, Heikki, Mälkönen, Ville, Tukiainen, Janne, Siikanen, Markku. 14.06.2011.

VATT Valmisteluraportit 9: Asfalttikartellin valtiolle aiheuttamien vahinkojen arviointi – Loppuraportti. Tukiainen, Janne, Saxell, Tanja, Siikanen, Markku. 14.06.2011.

VATT Muistiot 19: Asfalttikartellin vahinkojen arviointi - vastauksia kritiikkiin. Pursiainen, Heikki, Tukiainen, Janne, Saxell Tanja. 30.03.2012

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) on soveltavan taloudellisen tutkimuksen asiantuntijayksikkö, joka tuottaa tutkimustietoa talouspoliittisen päätöksenteon ja sen vaihtoehtoja koskevan keskustelun tueksi.