Etusivu » Tiedotteet » Laki » SEY: Kun eläin kärsii, on jo myöhäistä - valvonnan tulee ehkäistä kärsimystä ennalta

SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto

Julkaistu: 04.08.2014 klo 11:10
Julkaisija: SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto

Eläinsuojelulakia uudistetaan parhaillaan. SEYn yhtenä tavoitteena on, että lainsäädännössä määritellään eläinsuojelulain tehokas valvonta ja että lain rikkomiseen puututaan nopeasti ja tehokkaasti.

- Paraskin eläinsuojelulaki on vain tekstiä paperilla, jos lain toimeenpano ei onnistu.  Eläinsuojelulain noudattamisen valvonta on tärkeä keino ehkäistä ennalta eläinten kärsimystä, sanoo SEYn toiminnanjohtaja, eläinlääketieteen lisensiaatti Kati Pulli.

Eläinsuojeluvalvonta ja lain rikkomiseen puuttuminen ovat viranomaisten tehtäviä. Työhön tulee taata riittävät resurssit sekä valtiolle että kunnille.

- Toimijamme kautta Suomen ovat huolissaan eläinsuojelulain tulkinnan epäjohdonmukaisuuksista ja seuraamusten sattumanvaraisuudesta. Tavoitteenamme on eläinsuojeluvalvonnan, eläinsuojelulain toimeenpanon sekä seuraamusten saattaminen yhdenmukaiseksi koko maassa.

SEYn tarjoaa valvontaviranomaisten avuksi eläinsuojelutyöhön kouluttamiaan vapaaehtoisia eläinsuojeluneuvojia.

- Kolmannen sektorin vapaaehtoisilla voi olla erilaisia rooleja viranomaisvalvonnan täydentäjänä. Uskomme, että myös lainsäätäjät tiedostavat tämän. Eläinsuojeluneuvojamme voivat vapauttaa viranomaisten resursseja vakavampien eläinsuojeluongelmien ratkaisemiseen ja he voivat parantaa virkaeläinlääkäreiden työturvallisuutta. Jäävittömän toisen henkilön läsnäolo parantaisi myös valvonnan kohteena olevan henkilön oikeusturvaa, jatkaa Pulli.

Valtakunnallinen eläintenpitokieltorekisteri saatiin suurelta osin SEYn työn tuloksena käyttöön vuonna 2011. Eläintenpitokieltoja tulee SEYn mielestä määrätä nykyistä herkemmin ja nopeammin.

- Viranomaisilla tulee olla mahdollisuus määrätä tilapäisiä eläintenpitokieltoja myös ilman oikeuden päätöstä eläimen edun sitä vaatiessa ja eläintenpitokieltojen valvonta tulee varmistaa nykyistä paremmin.

SEYn näkemyksen mukaan eläinsuojelulain toimeenpanoa tulisi tehostaa myös muun muassa siten, että eläinsuojelurikoksissa koko rangaistusasteikko otetaan voimakkaammin käyttöön.

SEY on Suomen suurin ja kaikkien eläinten hyvinvointia edistävä eläinsuojelujärjestö. SEY on julkaissut yksityiskohtaiset tavoitteensa lain uudistukselle. SEY esittää eläinsuojelulakiin tavoitteita 13 eri teemalla. Yksittäisiä tavoitteita on yli 150. Kaikki SEYn tavoitteet ovat nähtävissä nettisivustolla www.eläinsuojelulaki.fi.

SEYn tavoitteet eläinsuojeluvalvontaan liittyen: http://www.elainsuojelulaki.fi/seyn-tavoitteet/elainsuojelulain-valvonta/

Kati Pulli

SEYn toiminnanjohtaja

GSM 050 371 2740

kati.pulli@sey.fi

Maria Lindvist

SEYn viestintäpäällikkö

GSM 050 557 2463

maria.lindqvist@sey.fi

Maria Lindqvist

viestintäpäällikkö

SEY Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto Lintulahdenkatu 10

p. +358 50 557 2463

www.sey.fi<http://www.sey.fi>

[SEY_logo_CMYK_eikupl2]

SEY  on Suomen suurin ja vaikuttavin eläinsuojelujärjestö ja eläinsuojelun asiantuntija. SEYn toimialaan kuuluvat kaikki eläimet ja liiton toiminta kattaa koko maan.