Etusivu » Tiedotteet » Laki » Rengaskierrätyksellä vilkas alkuvuosi KULUTTAJAT KIERRÄTTÄVÄT RENKAITA AHKERASTI

Suomen Rengaskierrätys Oy

Julkaistu: 31.08.2015 klo 09:15
Julkaisija: Suomen Rengaskierrätys Oy

Suomen Rengaskierrätyksen keräysverkosto on vastaanottanut käytöstä poistettuja renkaita tämän vuoden tammi-kesäkuussa 23 602 tonnia eli peräti 14,9 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden vastaavana aikana. Positiivista virettä on myös uusien renkaiden kaupassa, joten autoilijat näyttävät panostavan rengasturvallisuuteen kohtuullisen hyvin taantumassakin.

Renkaiden kierrätys perustuu tuottajavastuuseen. ”Renkaiden kuluttajilla ei ole kierrätysvelvollisuutta, mutta vastuullinen kuluttaja huolehtii renkaistaan sekä turvallisuutta että ympäristöä ajatellen. Erityishuomiota kannattaa kiinnittää renkaiden valintaan ja huoltoon sekä ennakoivaan ajotapaan”, Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen evästää.

Pidä huolta renkaistasi

Uusissa kesärenkaissa ja nastattomissa talvirenkaissa pakollinen EU-rengasmerkintä helpottaa rengasvalintoja polttoainetaloudellisuuden, märkäpidon ja vierintämelun osalta. Autolehtien rengastesteissä on mukana paljon muitakin ominaisuuksia, joita kukin voi painottaa omien mieltymysten mukaan.

Renkaiden urasyvyyksiä ja ilmanpaineita on syytä syynätä säännöllisesti. Renkaat saattavat kulua epätasaisesti virheellisen tasapainotuksen, väärien ohjauskulmien tai kuluneiden iskunvaimentimien vuoksi. ”Asianmukaiset huoltotoimet pidentävät oleellisesti renkaiden turvallista käyttöikää”, Tuominen huomauttaa.

Palauta maksutta kiertoon

Renkaiden kierrätys rahoitetaan uusien renkaiden hankinnan yhteydessä perittävällä kierrätysmaksulla. Voit palauttaa vanhat renkaasi maksutta kierrätettäväksi mihin tahansa Rengaskierrätyksen vastaanottopisteeseen ilman ostovelvoitetta. Lähin vastaanottopiste löytyy kätevästi Rengaskierrätyksen nettisivujen keräyspistehausta.

Renkaan elinkaari jatkuu senkin jälkeen, kun rengas on täyttänyt alkuperäisen tehtävänsä. Laki vaatii henkilö- ja pakettiautojen kesärenkailta vähintään 1,6 mm:n urasyvyyttä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään 4 milliä. Talvirenkaiden minimiurasyvyys on 3 mm, mutta vaativalla talvikelillä suositellaan vähintään 5 milliä.

Suomen Rengaskierrätys Oy

Käytöstä poistettujen renkaiden järjestelmällinen kierrätys käynnistettiin 1995, jolloin rengasalan keskeiset toimijat perustivat Suomen Rengaskierrätys Oy:n tuottajavastuuseen perustuvan kierrätysvelvoitteen hoitamiseksi. Yritys vastaa tuottajayhteisönä renkaiden keräyksestä ja hyötykäytöstä yhteistyösopimuksen tehneiden renkaiden tuottajien puolesta. Huolehdimme kierrätyksestä valtakunnallisesti, tasapuolisesti ja kustannustehokkaasti.

toimitusjohtaja Risto Tuominen,
Suomen Rengaskierrätys Oy,