Etusivu » Tiedotteet » Laki » Puheenjohtaja Savola tyytyväinen puolustusvaliokunnan asedirektiivilinjaukseen

Reserviläisliitto tiedottaa

Puheenjohtaja Savola tyytyväinen puolustusvaliokunnan asedirektiivilinjaukseen

Julkaistu: 09.12.2015 klo 16:01
Julkaisija: Reserviläisliitto tiedottaa

Kansanedustaja, puolustusvaliokunnan jäsen ja Reserviläisliiton puheenjohtaja Mikko Savola on tyytyväinen valiokunnan tiukkaan kantaan asedirektiivistä. Valiokunta linjasi keskiviikkona, ettei vapaaehtoisen maanpuolustuksen toimintaedellytyksiä saa heikentää EU:n asedirektiivillä.

- Puolustusvaliokunnan linja asiantuntijavaliokuntana on asedirektiiviasiassa on tiukka, realistinen ja oikea. Olen myös tyytyväinen maanpuolustusjärjestöjen ja puolustushallinnon kantojen huomioonottamisesta.

Myös Reserviläisliittoa kuullut puolustusvaliokunta katsoo, ettei EU:n asedirektiiviä voi Suomessa panna sellaisenaan täytäntöön. Valiokunnan mukaan asedirektiivi heikentäisi merkittävästi vapaaehtoisen maanpuolustustyön ja -koulutuksen mahdollisuuksia tukea Puolustusvoimien kertausharjoituskoulutusta. Tämä heikentäisi Suomen yleisen asevelvollisuuden ja suuren reservin varaan rakentuvan puolustusjärjestelmän uskottavuutta. Näin varsinkin siksi, että kertausharjoituksia on valtion säästöjen vuoksi viime vuosina vähennetty ja reservin sotilastaitojen ylläpito jäänyt yhä enemmän vapaaehtoisten harjoitusten ja -toiminnan varaan.

Asedirektiiviehdotus kieltäisi mm. sotilaskivääreitä muistuttavat puoliautomaattikiväärit yksityishenkilöiltä. Näitä aseita käytetään paljon reserviläisten harjoittelussa ja vapaaehtoisessa maanpuolustuskoulutuksessa. Yksityishenkilöiden omistuksessa on 21.000 - 80.000 kappaletta tämäntyyppistä asetta.

Mikko Savola muistuttaa, että reserviläiskiväärit kieltämällä ei kyetä tehokkaasti vaikuttamaan terrorismiin Euroopassa.

- On hyvä että valiokunnalla on tiukka linja. Terrorismin torjuntaan suunnattavat toimet tulee tehdä niin, etteivät ne vaaranna EU jäsenmaiden omia puolustusratkaisuja.

Puolustusvaliokunnan ja Reserviläisliiton lausunnot ovat tiedotteen liitteenä. Lisätietoja asiasta antaa puheenjohtaja, kansanedustaja Mikko Savola, puh. 040 575 8498 tai s-posti mikko.savola@eduskunta.fi.

Suomen suurin maanpuolustusjärjestö

Reserviläisliitto on Suomen suurin maanpuolustusjärjestö, johon kuuluu 344 paikallista yhdistystä ja noin 36.500 henkilöjäsentä. Aliupseereita jäsenistä on 59, miehistöä 28 ja upseereita neljä prosenttia. Armeijaa käymättömien osuus on vajaat 10 prosenttia.

Liiton tehtävänä on ylläpitää reserviläisten kenttäkelpoisuutta sekä suomalaisten maanpuolustustahtoa. Päätoimintamuotoja ovat ammunta, urheilu ja liikunta, maanpuolustustahdon hyväksi tehtävä työ, veteraanituki ja koulutus. Reserviläisliitto on jäsenenä Maanpuolustuskoulutusyhdistyksessä (MPK), jonka vapaaehtoiskouluttajista yli 40 prosenttia on Reserviläisliiton jäseniä.

Reserviläisliiton puheenjohtajana toimii kansanedustaja Mikko Savola Ähtäristä.

Lisätietoja osoitteesta www.reservilaisliitto.fi.