Etusivu » Tiedotteet » Laki » Professori Pekka Puska Suomen ASH:n hallituksen puheenjohtajaksi

Suomen ASH ry

Professori Pekka Puska Suomen ASH:n hallituksen puheenjohtajaksi

Julkaistu: 11.11.2015 klo 08:19
Julkaisija: Suomen ASH ry

- Järjestöjen rooli tupakoinnin vähentämisessä ja terveyttä edistävän lainsäädännön kehittämisessä on huipputärkeä, sanoo Suomen ASH ry:n hallituksen uusi puheenjohtaja, professori Pekka Puska.

Suomen ASH:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi on valittu kansanterveyden asiantuntija, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen entinen pääjohtaja, professori Pekka Puska. Hän seuraa tehtävässä Työterveyslaitoksen entistä pääjohtajaa Harri Vainiota.

Pyysimme tuoretta puheenjohtajaa vastaamaan muutamaan ajankohtaiseen tupakkapolitiikkaa koskevaan kysymykseen.

Suomen tupakkalakia uudistetaan parhaillaan. Onko lakiesityksen sisältö onnistunut?

Lakiuudistusluonnos on valmisteltu pätevästi, mutta virkamiesmäisen varovasti. Esityksessä on useita hyviä uudistuksia, mutta kansanterveyden kannalta ja kansainvälinen kehitys huomioon ottaen muutamia asioita pitäisi vielä saada lakiin mukaan: erityisesti tuotemerkittömät, yhdenmukaiset tupakkapakkaukset ja tupakointikielto autoihin, joissa kuljetetaan lapsia. Useiden maiden, muun muassa Norjan, Tanskan, Itävallan ja Singaporen esimerkkiä seuraten meidän pitäisi myös harkita nikotiinia sisältävien sähkösavukkeiden myyntikieltoa tai niiden säätelyä lääkinnällisinä tuotteina. Sähkösavukkeet voidaan monessa periaatteellisessa mielessä rinnastaa EU:ssa jo myyntikiellossa olevaan nuuskaan.

Jos esitys uudeksi tupakkalaiksi hyväksytään, lakimme on hyvää kansainvälistä kärkijoukkoa. On kuitenkin muistettava, että kansainvälinen kehitys etenee vauhdilla. Koska valtaosa väestöstä tukee vaikuttavaa tupakkapolitiikkaa, joka on jo tuonut hyviä tuloksia, on tärkeää viedä asiaa voimakkaasti eteenpäin.

Millaisena näet järjestöjen roolin tupakoinnin vähentämisessä?

Terveyskysymyksissä, joissa monilla tahoilla on vahvoja kaupallisia intressejä, järjestöjen rooli on huipputärkeä. Niiden tehtävä on valvoa, että raha ei jyrää ihmisten terveyttä. Monet terveysjärjestöt tekevät väestön parissa arvokasta tupakkavalistusta ja tupakasta vieroitustyötä. Kun poliittisten päätösten merkitys on kuitenkin suuri, on tärkeää, että meillä on myös Suomen ASH:n tapainen järjestö, joka edistää suomalaisten terveyttä suojelevan lainsäädännön kehittymistä.

Mitkä ovat seuraavat askeleet, kun tavoittelemme savutonta Suomea vuonna 2030? Mihin meidän tulisi satsata lähitulevaisuudessa?

Väestön tupakoinnin vähentäminen on sosiaalinen muutosprosessi, joka on nyt hyvässä vauhdissa. Kaikista tärkeintä on, että eri tahot jatkavat työtä, jotta tupakoinnin vähenemisen trendi jatkuu ja vahvistuu.

Meidän tulee myös satsata lakimuutosten käytännön toteuttamiseen ja jatkaa tupakkaveron asteittaista korottamista.

Savuttomuutta tulee yhä laajentaa – erityisesti meidän tulisi pyrkiä kaikkien työpaikkojen täyssavuttomuuteen. Tällaiseen muutokseen pääseminen edellyttää, että työntekijöille on tarjolla tukea tupakasta vieroitukseen.

On myös tärkeää olla vahvasti mukana kansainvälisessä yhteistyössä, erityisesti kansainvälisen tupakkapuitesopimuksen (FCTC) mahdollisimman hyvässä toteutuksessa eri puolilla maailmaa. Suomi ei ole yksinäinen saareke, vaan tupakoinnin vähenemisen tulee edetä kansainvälisesti laajalla rintamalla.

Suomen ASH on valtakunnallinen kansanterveysjärjestö, joka edistää tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön loppumista sekä päihteettömyyttä. Professori Pekka Puska vetää parhaillaan kansainvälistä asiantuntijaryhmää, jonka tehtävänä on kansainvälisen tupakkapuitesopimuksen FCTC:n vaikutusten arviointi syksyyn 2016 mennessä.

Lisätiedot:

Professori Pekka Puska

p. 040 771 5571, pekka.puska@thl.fi

Toiminnanjohtaja Mervi Hara, Suomen ASH ry

p. 050 460 2324, mervi.hara@suomenash.fi

www.suomenash.fi

Suomen ASH ry on valtakunnallinen kansanterveysjärjestö ja yhteistyöverkosto.

Tavoitteemme on savuton Suomi. www.suomenash.fi Twitter: @SuomenASH

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon