Etusivu » Tiedotteet » Laki » Nuoret brankkarit steissillä lauantaina 29.8. klo 10-14 - Palokuntatoiminta on ilmainen ja vauhdikas harrastus lapsille ja nuorille

HELPE ry

Julkaistu: 20.08.2015 klo 08:15
Julkaisija: HELPE ry

Helsingissä toimivat VPK:t esittelevät toimintaansa vauhdikkaassa koko perheen tapahtumassa Helsingin Rautatientorilla lauantaina 29.8. klo 10-14.

Stadin Turvaksi -tapahtumassa yleisö voi tutustua monipuoliseen palokuntaharrastukseen, testata pelastustaitojaan, ihailla upeita paloautoja tai vaikkapa seurata taitavia pelastuskoiria etsintänäytöksissään.

Helsingin Väestönsuojeluyhdistys neuvoo omatoimisessa varautumisessa ja asuinympäristön turvallisuustekijöiden parantamisessa. Paikalla on myös puolustusvoimien kalustoa ja turvallisuusalan palveluntuottajat kertovat palveluistaan ja tuotteistaan. Lapset voivat nauttia myös toimintaradan ja benji –radan elämyksistä.  Yleisön viihtyvyyden takaa Laajasalon opiston Solistilauluyhtye Iist Side Singers. Torilla voi tavata myös Lastenklinikan kummeja.

VPK -harrastus on hauskaa, hyödyllistä ja yhteisöllistä

Lasten harrastukset ja niiden kustannukset ovat herättäneet viime aikoina paljon keskustelua. Helsingin Pelastusliiton toiminnanjohtaja Olli Kurvinen muistuttaa VPK –toiminnan parhaista puolista: ”VPK tarjoaa nuorelle vauhdikkaan ja jännittävän harrastusympäristön, johon osallistuminen on täysin maksutonta. Harrastustoimintaan on helppo liittyä, siellä saa paljon hyviä ystäviä ja palokuntataitojen lisäksi opitaan paljon muutakin hyödyllistä, kuten ryhmätyötaitoja, vastuullisuutta ja suvaitsevaisuutta.” Helsingissä VPK -nuoret ovat harrastuksensa kautta aktiivisesti vaikuttamassa yhteisöllisyyttä lisäävään toimintaan ja ehkäisemässä nuorten syrjäytyneisyyttä. HELPE:n palokuntanuoret ovat yhdessä Terveyden ja Hyvinvoinnin Laitoksen (THL) ja Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveysviraston kanssa yhteistyössä käynnistäneet projektin, jonka tarkoitus on ohjata syrjäytymisvaarassa olevat nuoret tämän virikkeellisen ja kaikille sopivan harrastuksen pariin. Helsingissä voi liittyä palokuntaan seitsemän vuoden ikäisenä varhaisnuorena.

Helsingissä 15 sopimuspalokuntaa

Helsingissä on 15 sopimuspalokuntaa, Helsingin VPK perustettu jo 151 vuotta sitten. VPK:t ovat tärkeitä turvallisuustoimijoita pääkaupunkiseudulla. Helsinkiläiset sopimuspalokunnat osallistuvat sammutus- ja pelastustoimintaan, vedenpumppaukseen ja tulvatorjuntaan, myrskyvaurioiden raivaamiseen ja eläinten pelastamiseen. Vapaaehtoiset palokuntalaiset tekevät onnettomuuksia ennaltaehkäisevää valistustyötä esim. päiväkodeissa, kouluissa ja yleisötapahtumissa sekä opastavat asukkaita varautumiseen ja väestönsuojeluun liittyvissä kysymyksissä. Alkusammutuskoulutus taloyhtiöiden asukkaille ja myös yrityksille on Helsingissä järjestetty osin vapaaehtoisten palokuntien toimesta.

Sopimuspalokunnat ovat valtakunnan tärkeitä turvallisuustoimijoita. Kolmas sektori tuottaa kunnille sen tarvitsemia välttämättömiä pelastuspalveluja täydentäen kunnallisten aluepelastuslaitosten suorituskykyä”, toteaa Kurvinen. ”Operatiivisten sammutustehtävien lisäksi VPK:t osallistuvat yhä enemmän arjen turvallisuutta ja varautumista koskeviin turvallisuusviestinnän tehtäviin.”

Toimittajat pääsevät kuvaamaan tapahtumaa palokunnan nostolava-autolta.

Toiminnanjohtaja Olli Kurvinen
olli-veikko.kurvinen@helpe.fi