Etusivu » Tiedotteet » Laki » Lue tänään ilmestyvästä Advokaatista: Huippusuunnittelija Minna Parikan tuotemerkkitaistelu Kiinassa

Suomen Asianajajaliitto

Julkaistu: 06.02.2015 klo 09:00
Julkaisija: Suomen Asianajajaliitto

Advokaatti 1/2015

Huippusuunnittelijan oikeustaisto Kiinassa

Kansainvälisessä muotibisneksessä tarvitaan yhä useammin asianajajien apua. Tunnettu suomalainen kenkäsuunnittelija Minna Parikka käy parhaillaan Kiinassa oikeutta saadakseen nimeään kantavan brändin itselleen. Minna Parikka -tuotemerkki oli varattu Kiinassa toisiin nimiin jo ennen kuin Parikka itse edes ehti Aasian markkinoille.

– Kiinassa ollaan vikkeliä. Kun joku tuote on kansainvälisessä muotilehdessä, tuotemerkki varastetaan saman tien omiin nimiin ihan varmuuden vuoksi, Parikka kertoo Advokaatissa.

Muistisairas asianajajan ovella

Suomalaisten ikääntymisen myötä lisääntyvät muistisairaudet näkyvät myös asianajotoimistoissa. Mitä asianajajan kuuluu tehdä esimerkiksi silloin, kun joku perillisistä taluttaa puheissaan takeltelevan vanhuksen asianajotoimistoon ja vanhus pyytää laatimaan saattajaansa suosivan testamentin? Advokaatissa neuvoja antavat siviilioikeuden professori Urpo Kangas ja neurologi Merja Hallikainen.

Pääkirjoitus: Kenen numero vaalilippuun?

Kevään vaalit tai sen jälkeinen hallitusohjelma eivät tuo ratkaisua oikeushallinnon säästötalkoisiin. Seuraavat vuodet tuovat mukaan yhä uusia säästövääntöjä. Näin ennustaa Asianajajaliiton puheenjohtaja Risto Sipilä Advokaatin pääkirjoituksessa.

Vaalikeskusteluissa pinnalle nousevat helposti monet muut kuin oikeudenhoitoon liittyvät kysymykset. Sipilä kuitenkin kehottaa vaalitoreilla ja äänestyskopissa miettimään sitä, kuka ehdokkaista on valmis panostamaan myös rahallisesti toimivaan oikeusjärjestelmään.

Lue näköislehteä:

Advokaatti 1/2015

Johanna Kainulainen, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. 040 721 7289, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi

Suomen Asianajajaliiton lakisääteisenä tehtävänä on säännellä ja valvoa asianajotoimintaa. Asianajajaliitto edistää asianajopalveluiden laatua, kouluttaa ja tukee asianajajia sekä osallistuu aktiivisesti lainsäädännön kehittämiseen. Asianajajaliitto on lailla perustettu julkisoikeudellinen yhteisö, jolla on lakisääteisiä tehtäviä. Asianajajaliitto ei ole rekisteröity yhdistys, ammattiliitto tai yrittäjäjärjestö. Vain Asianajajaliittoon kuuluva lakimies saa käyttää nimikettä asianajaja. Asianajajia on Suomessa 2 000.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki