Etusivu » Tiedotteet » Laki » Liikennekäytöstäpoisto on muuttanut moottoripyörien vakuuttamista - seisonta-ajan ilmoitus vakuutusyhtiöön ei enää riitä

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Julkaistu: 23.08.2016 klo 15:31
Julkaisija: FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Moottoripyörien, mopojen, mönkijöiden ja moottorikelkkojen liikennekäytöstäpoisto herättää kysymyksiä FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnassa. Liikennekäytöstäpoisto tehdään rekisteri-ilmoituksella Trafiin, aiempi vapaamuotoinen ilmoitus vakuutusyhtiöön ei enää riitä. Asiakkaan pitää myös itse tarkistaa onko poistolla vaikutusta omaan vakuutusmaksuun.

”Epäselvyyttä on ollut siitä, mihin ja millä tavalla ilmoitus liikennekäytöstäpoistosta tehdään. Liikennekäytöstäpoisto on Trafille tehtävä maksullinen rekisteri-ilmoitus. Ilmoitusta ei voi tehdä määräajaksi, vaan ajoneuvo pysyy liikennekäytöstä poistettuna, kunnes asiakas tekee Trafille uuden ilmoituksen ajoneuvon liikenteeseen otosta. Silloin kun ajoneuvo on poistettu liikennekäytöstä, sillä ei saa ajaa”, vakuutusasiantuntija Hanna Salo FINEstä sanoo.

Asiakkaalla on eri vaihtoehtoja rekisteri-ilmoituksen tekoon. Ilmoituksen voi tehdä Trafin verkkosivuilla tai oman vakuutusyhtiön sähköisessä palvelussa. Asiakas voi myös asioida henkilökohtaisesti katsastusasemalla tai vakuutusyhtiönsä konttorissa. Asiakkaalle on edullisinta tehdä ilmoitus sähköisiä kanavia itse hyödyntäen.

Maksuhyvitystä ei välttämättä saa

”Tilapäisen liikennekäytöstäpoiston ajalta ei välttämättä saa hyvitystä moottoripyörien, mopojen, mönkijöiden ja moottorikelkkojen vakuutusmaksuista. Vakuutusyhtiöiden tuotteet poikkeavat toisistaan sen suhteen saako maksuhyvitystä tai onko sen saamiseksi muita ehtoja, kuten vähintään 30 vuorokauden mittainen liikennekäytöstäpoisto. Varsinkin vuodenaikahinnoitelluissa vakuutuksissa maksuhyvitys ajokauden ulkopuolella voi olla hyvin vähäinen, tai sitä ei saa lainkaan”, Salo jatkaa.

”Asiaa ei vielä tunneta ja se tulee vastaan ensimmäistä kertaa monille moottoriajoneuvojen omistajille ajokauden päättyessä nyt syksyllä. Ennen ilmoituksen tekoa kannattaa tarkistaa, saako liikenne- tai kaskovakuutuksesta minkäänlaista maksuhyvitystä”, Salo sanoo.

Vakuutusasiantuntija Hanna Salo, p. 09 6850 1228
Viestintäpäällikkö Elina Antila, p. 09 6850 1246 tai 040 548 3838

FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa.

Neuvonta avoinna ma-to, klo 10-16, p. (09) 6850 120, www.fine.fi.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki