Etusivu » Tiedotteet » Laki » Kansainväliset tekijänoikeussopimukset voimaan Suomessa

Kansainväliset tekijänoikeussopimukset voimaan Suomessa

Julkaistu: 05.02.2010 klo 12:39
Julkaisija: Opetusministeriö

Suomi saattaa kansallisesti voimaan Maailman henkisen omaisuuden järjestön WIPOn tekijänoikeussopimuksen sekä esitys- ja äänitesopimuksen. Tasavallan presidentti antoi perjantaina asiaa koskevat asetukset.

WIPO on YK:n erikoisjärjestö, jonka pääalueita ovat teollisoikeudet sekä tekijänoikeudet ja tekijänoikeuden lähioikeudet.

WIPOn tekijänoikeussopimus ja WIPOn esitys- ja äänitesopimus valmisteltiin ja neuvoteltiin Suomen johdolla 1996. Näiden ns. internet-sopimusten tarkoituksena on saattaa kansainvälinen tekijänoikeusjärjestelmä vastaamaan paremmin digitaalisen ympäristön ja sisältöjen sähköisen levityksen ja kaupan vaatimuksia. Sopimusten pohjalta annettiin Euroopan unionissa vuonna 2001 tekijänoikeuksia koskeva tietoyhteiskuntadirektiivi. Suomen kansalliseen tekijänoikeuslakiin tehtiin sekä sopimusten että direktiivin vaatimat muutokset 2005.

Tasavallan presidentti hyväksyi jo lokakuussa 2005 sopimukset ja vahvisti niiden voimaansaattamista koskevat lait. Lakien lopullinen voimaansaattaminen jätettiin odottamaan sopimusten Euroopan unionin piirissä tapahtuvaa yhtäaikaista voimaansaattamista. Joulukuussa 2009 Suomi, viisitoista muuta jäsenvaltiota ja Euroopan unioni olivat valmiit yhtäaikaiseen voimaansaattamiseen ja tallettivat sopimusten ratifiointiasiakirjat WIPOn pääjohtajalle Francis Gurrylle.

Sopimukset tulevat uusien sopimuspuolten osalta voimaan 14. maaliskuuta 2010, kolme kuukautta asiakirjojen tallettamisen jälkeen. Sopimusten osapuolten määrä on näiden ratifiointien jälkeen 88 (WIPOn tekijänoikeussopimus) ja 86 (WIPOn esitys- ja äänitesopimus).

-- -- --

WIPO (The World Intellectual Property Organization) on perustettu vuonna 1967 ja sillä on tällä hetkellä 184 jäsenmaata.

Lisätietoja: johtaja Jukka Liedes, opetusministeriö, puh. 040 543 0333

pm