Etusivu » Tiedotteet » Laki » Asianajajaliitto tukee tuomarien ulosmarssia

Asianajajaliitto tukee tuomarien ulosmarssia

Julkaistu: 24.09.2014 klo 14:06
Julkaisija: Suomen Asianajajaliitto

Helsingin ja Itä-Uudenmaan käräjäoikeudet järjestivät tänään 24.9. henkilökunnan ulosmarssin vastustaakseen tuomioistuimiin lähivuosina kohdentuvia leikkauksia. Tuomarien mukaan tuomioistuimiin kohdentuvat lisäleikkaukset uhkaavat romuttaa oikeusvaltion perusrakenteet.

– Asianajajien puolella jaamme tuomareiden huolen, toteaa Asianajajaliiton puheenjohtaja Risto Sipilä.

Sipilä yhtyy tuomareiden näkemykseen, että tuomioistuimiin kohdentuvat leikkaukset eivät pelasta valtiontaloutta, mutta vaarantavat oikeudenhoidon.

– Sama huoli koskee toki myös muita oikeudenhoidon toimijoita. Samaan aikaan tuomioistuinten kanssa myös syyttäjien ja oikeusavun resurssit ovat koetuksella, Sipilä sanoo.

Sipilän mukaan kaavaillut leikkaukset eivät tuo aitoja säästöjä vaan päinvastoin lisäävät yhteiskunnan kokonaiskustannuksia. Pitenevät käsittelyajat sitovat kaikkia oikeudenkäyntien osapuolia ja heikentävät näin tuottavuutta.

Sipilä vaatii poliittisilta päättäjiltä arvovalintoja.

– Samalla summalla saamme muutaman kilometrin moottoritietä tai turvaamme esimerkiksi tuomioistuinten tehokkaan toiminnan tuleviksi vuosiksi. Tämä on aito valinnan paikka.

Lisätietoa:

Risto Sipilä, Asianajajaliiton puheenjohtaja, p. 040 524 6902

Janne Laukkanen, kehitys- ja viestintäpäällikkö, p. 040 588 1925

Suomen Asianajajaliiton lakisääteisenä tehtävänä on säännellä ja valvoa asianajotoimintaa. Asianajajaliitto edistää asianajopalveluiden laatua, kouluttaa ja tukee asianajajia sekä osallistuu aktiivisesti lainsäädännön kehittämiseen. Asianajajaliitto on lailla perustettu julkisoikeudellinen yhteisö, jolla on lakisääteisiä tehtäviä. Asianajajaliitto ei ole rekisteröity yhdistys, ammattiliitto tai yrittäjäjärjestö. Vain Asianajajaliittoon kuuluva lakimies saa käyttää nimikettä asianajaja. Asianajajia on Suomessa 2 000.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki