Etusivu » Tiedotteet » Laki » Ajokortti siirtyy Trafille 2016 – ajokorttitoimivallan siirto helpottaa palveluiden kehittämistä

Trafi

Julkaistu: 05.02.2015 klo 15:16
Julkaisija: Trafi

Ajokorttitoimivallan siirto kokonaisuudessaan yhdelle viranomaiselle mahdollistaa tulevaisuudessa ajokorttiin ja sen hankkimiseen liittyvien palveluiden entistä tehokkaamman sähköistämisen. Ajokortti- ja opetus- ja liikenneopettajaluvat, moottoripyörän harjoituslupa, taksinkuljettajan ajolupa sekä vammaisten pysäköintilupa siirtyvät poliisilta Trafille vuoden 2016 alusta. Tällä hetkellä Trafi vastaa jo muista ajokortin hankkimiseen liittyvistä asioista, mm. ajo-opetuksen kehittämisestä, kokeista ja korttien tekemisestä.

”Tarkoituksena on tehdä ajokortin hakeminen mahdollisimman sujuvaksi ja yksinkertaiseksi kansalaisen kannalta ja sähköisten palveluiden kehittäminen on tärkeä osa tätä prosessia”, sanoo johtava asiantuntija Kimmo Pylväs: ”Ajokorttiasioiden siirtyminen yhden viranomaisen alle antaa myös uusia mahdollisuuksia sähköisille palveluille.”

Trafi alkaa kehittää sähköisiä palveluita heti toimivallan siirryttyä poliisilta Trafille vuoden 2016 alussa. Ensimmäisessä vaiheessa tarkoitus on sähköistää ajokortin kaksoiskappaleen tilaus, jolloin uuden kortin voi tilata helposti netin kautta esim. nimenmuutoksen tai kortin katoamisen yhteydessä.

Yhden luukun periaate vähentää asiointitarvetta

”Jatkossa niin teoriakokeen suorittaminen, ajokorttilupa kuin muutkin ajokorttiin liittyvät suoritukset onnistuvat samassa paikassa eikä korttia hankkivan enää tarvitse asioida kahden eri viranomaisen luona”, painottaa Pylväs toimivallan siirron hyötyjä yksittäisen ajokortinhankkijan näkökulmasta.

Vaadittuun ajo-opetukseen, kuljettajantutkinnon monivaiheisuuteen tai ajokortin suorittamiseen sinänsä toimivallan siirto ei tuo muutoksia eli tavallisen ajokortin hankkijan näkökulmasta esim. kaikki autokoulua koskevat velvoitteet säilyvät ennallaan. ”Kuitenkin toimivallan siirto tuo myös omat mahdollisuutensa kehittää koko ajo-oikeusprosessia tulevaisuudessa”, sanoo Pylväs.

Ajokorttitoimivallan siirron tavoitteena on vähentää ajokortin hankkimisesta sekä yksilölle että yhteiskunnalle koituvia kustannuksia.

Hallitus esitti ajokorttitoimivallan siirtoa käsittelevän lain vahvistamista tänään torstaina 5.2.2015.

Trafi:
johtava asiantuntija Kimmo Pylväs, p. 050 524 1323, kimmo.pylvas(at)trafi.fi

Poliisihallitus:
lupahallintopäällikkö Minna Gråsten, p. 029 548 1842, minna.grasten(at)poliisi.fi

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki