Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Virolaisten suosikkikirjailijan Tõnu Õnnepalun "Mandalassa" etsitään onnea ja palataan historiaan pilke silmäkulmassa

Basam Books

Julkaistu: 19.05.2014 klo 09:30
Julkaisija: Basam Books

Tõnu Õnnepalun Mandala on lämminhenkinen kuvaus elämästä maalla. Tapahtumineen ja henkilöineen se kertoo jotakin perin alkuperäistä ja rehellistä onnesta ja sen tavoittelusta. Mandala on muodostelma, jonka ympärille rakentuu romaanissa kaikki: kirjailija ja hänen kaksi kissaansa Rulli ja Sifka, Keltainen talo tapahtumineen ja ihmisineen sekä vanhan kartanon ja lähiseudun historia kolhoosien lopettamisen jälkeen. Arki­filosofi­aa viljelevä kirjailija hakeutuu maalle, sillä hiljaisuus sopii hänelle. Hän haaveilee maisemaan liittyvistä konkreettisista ammateista, kuten puutarhurin ja metsänvartijan töistä, suunnittelee välillä jotakin suurta ja jännittävää, ja palaa taas takaisin omaksi, hiljaiseksi itsekseen vanhan kartanon vieressä seisovaan Keltaiseen taloon. Yksinäinen hän ei ole: onhan hänellä seuranaan kaksi viisasta kissaa.

Tõnu Õnnepalu (s. 1962) on lukijoiden suosikki ja kuuluu Viron kirjailijoiden terävimpään kärkeen. Õnnepalulta on ilmestynyt kahdeksan romaania ja seitsemän runokokoelmaa, joista kolme suomeksi. Hänen romaanejaan on käännetty 16 kielelle.

Tõnu Õnnepalu

Mandala

Alkuteos: Mandala

Suomentaja: Raija Hämäläinen

ISBN: 978-952-260-242-8

Sidottu, 312 s.

Lisätiedot ja arvostelukappaleet: Sanni Juvonen, sanni.juvonen@basambooks.fi

21-vuotias Basam Books on unohdettuihin klassikoihin, vähän käännettyihin kielialueisiin ja hyvinvointiin keskittyvä kustantamo. Basam Booksin valikoima on laaja: kustannamme kirjoja maailmankirjallisuuden huipuista uuteen fantasiaan, joogasta mindfulnessiin, lastenkirjoista matkakirjallisuuteen ja filosofiasta runouteen.