Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Uutuuskirja kutsuu kreetalaiseen elämänmenoon

Kirjapaja

Uutuuskirja kutsuu kreetalaiseen elämänmenoon

Julkaistu: 11.03.2014 klo 13:00
Julkaisija: Kirjapaja

Merja Tuominen-Gialitaki kutsuu Koko kylän pidoissa lukijan mukaan kreetalaiseen elämänmenoon siten kuin saarella vuosikymmeniä asunut sen kohtaa. Hän saapui nuorena tyttönä Kreetalle töihin, ja siitä alkoi yhä jatkuva rakkaussuhde karunkauniiseen saareen.

Vaikka helleenien kulttuuri koettelee toisinaan hermoja, tehokkuuteen kasvanut pohjoismaalainen tulee vuosien mittaan huomaamattaan oppineeksi yhtä jos toista elämänilosta ja arjen nautinnoista. Ja tietenkin ruoasta, sillä mitäpä olisi hyvä elämä kreikkalaisen mielestä ilman sitä.

”Minulle Kreeta ja sen monimuotoisuus aukeni ruoan kautta”, kertoo Merja Tuominen-Gialitaki. ”Keväisellä niityllä jalan alle rusentui kasvi, jonka tuoksu täytti sieraimeni. Oregano!”

”Yksi Kreetalla oppimani elämän taito kohoaa ylitse muiden – elämän luonnollisia nautintoja korostava epikurolaisuus. Sitä edustaa arjessa esimerkiksi hyvä ateria, sellainen jota valmistettaessa korva kuulee hajut, sormi taipuu näkemään, silmä maistamaan, sydän muistamaan”, kirjoittaa Merja Tuominen-Gialitaki.

Merja Tuominen-Gialitaki on asunut Kreetalla eri elämänvaiheissa yli 20 vuotta. Hän on työskennellyt mm. matkailu- ja ravintola-alalla ja kirjoittanut matkaoppaita Kreetasta sekä teoksen Viisaan syömisen lähteillä.

Merja Tuominen-Gialitaki, Koko kylän pidot. Elämänmenoa kreetalaisittain. 179 s. ISBN 978-952-288-068-0, Kl 99.1/46.85. Ovh. 32,90

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Kirjapaja: viestintä / Marja-Liisa Saraste, marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi, puh. 09 6877 4568.  Tai Merja Tuominen-Gialitaki, merja@kreetanmaku.fi, www.kreetanmaku.fi, puh. +358503888 381

Arvostelukappaleet: minna.vatja@lastenkeskus.fi

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy on kustantamo, joka nimensä mukaisesti yhdistää kaksi tuotemerkkiä.

Molemmilla tuotemerkeillä on perinteikäs historia ja vankka tunnettuus kustannusmaailmassa.

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy – Sisältöä elämään.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki