Mikä on Noituri-kirjojen ja The Witcher-pelisarjan maailmanlaajuisen suosion taustalla? Miten camp ilmenee Frank Herbertin Dyyni-romaaneissa ja Dune-pelissä ja eri elokuvasovituksissa? Miten Kafkan muodonmuutoksen teemat ja kafkamaisuus näkyy Kafkan tuotannon pelillisessä muunnoksessa? Esseekokoelma Grimmin saduista Controliin käsittelee digitaalisten pelien ja kirjallisuuden monisyistä suhdetta aina klassikoista kulttiteoksiin.
Kirjailija Tuukka Hämäläisen ja tutkija Heidi Rautalahden toimittama teos valottaa kirjallisuuden ja pelien suhdetta tarkastelemalla pelejä, jotka perustuvat kirjoihin tai kirjasarjoihin. Mitä kirjojen tarinoille, hahmoille, maailmoille ja tyylilajeille tapahtuu, kun ne muovataan uuteen, interaktiiviseen kerronnan muotoon?
Digitaaliset pelit ovat 2020-luvun alussa paljon muutakin kuin kilpailua, suorituksia tai e-urheilua. Pelit ovat kehittyneet monipuolisiksi tarinankerronnan välineiksi, jotka ammentavat runsaasti vaikutteita myös kirjallisuudesta. Pelit ovat jo laaja ja moniulotteinen kulttuurinen ilmiö.
Kirjat ja pelit asetetaan usein vastakkain: nuoret eivät lue tarpeeksi ja pelaavat liikaa. Tämä keinotekoinen vastakkainasettelu jättää huomaamatta kirjoja ja pelejä yhdistävät tekijät. Hämäläinen ja Rautalahti huomauttavat kirjan johdannossa, että ”kirjat ja pelit voi nähdä toisiaan rikastuttavina rinnakkaisina maailmoina” ja että ”kirjat ja pelit eivät ole toistensa vastustajia tai kilpakumppaneita, vaan omilla tavoillaan opettavat kirjavaa lukutaitoa ja näyttävät tietä toistensa luo”.
Kirjan esseet käsittelevät useiden esimerkkitapausten kautta, miten moninaisin tavoin kirjallisuuden vaikutteet näkyvät digitaalisissa peleissä. Kokoelma ulottuu aina Grimmin saduista (1812) ja Kalevalasta kotimaisen Remedyn kehittämiin toimintapeleihin Alan Wake (2010) ja Control (2019). Esseissä pohditaan myös elokuvien, tv-sarjojen ja muun populaarikulttuurin ilmiöiden vaikutusta peleihin ja ristivalotetaan pohjana olevaan kaunokirjalliseen teokseen.
Teoksessa on mukana Hämäläisen ja Rautalahden lisäksi Joonatan Itkonen, Heli Koponen, Aleksi Kuutio, Senja Littman, Esa Mäkijärvi, Aura Nurmi ja Jani Saxell. Kukin kirjoittaja pohtii omassa esseessään oman kirja- ja peliesimerkkiensä valossa siitä, miten teokset ovat syntyneet ja miten niitä voidaan tulkita ja miten kirjallisuuden ja pelien keskinäistä suhdetta voisi ymmärtää paremmin.
*****
KIRJAN JULKISTUSJUHLA
Grimmin saduista Controliin – esseitä pelien ja kirjallisuuden rajalta julkistusjuhla pidetään keskiviikkona 15.6. kello 18–20 Rosebudin Sivullinen-kirjakaupassa (Kaisaniemenkatu 5, Helsinki). Tilaisuus alkaa keskustelutilaisuudella kirjan tekijöiden kanssa, Maija Koivula haastattelee. Keskustelun jälkeen tekijöitä on mahdollista haastatella. Tarjolla myös kuohuvaa juomaa. Lämpimästi tervetuloa!
Tuukka Hämäläinen & Heidi Rautalahti
Grimmin saduista Controliin – esseitä pelien ja kirjallisuuden rajalta
249 sivua
Saatavilla painettuna kirjana ja e-kirjana
Ilmestynyt toukokuussa
Arvostelukappaleet, haastattelupyynnöt ja lisätiedot:
Tuija Lappalainen, [email protected]
Grimmin saduista Controliin_kansi.jpg
Koko: 3,10 MB Tyyppi: jpg Resoluutio: 1748x2480Grimmin saduista Controliin_kansi.jpg
Koko: 3,10 MB Tyyppi: jpg Resoluutio: 1748x2480Art House Oy on yleiskustantamo Helsingin Bulevardilla.
Julkaisemme tietokirjallisuutta ajankohtaisista aiheista, henkilöhistorioita ja yleistajuista tiedettä. Kaunokirjallisuudessa olemme erikoistuneet lasten- ja nuortenkirjallisuuteen. Art Housen alla toimiva Jalava julkaisee erityisesti käännettyä fantasiaa, scifiä ja kauhua, Tietosanoma puolestaan ammattikirjallisuutta.
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1