Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Uusi tutkimus avaa näköalan vieraiden kulttuurien esittelyn varhaisvaiheisiin Suomessa

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 11.06.2015 klo 10:19
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Miten suomalaiset saivat esinenäyttelyiden avulla tietoa itselleen vieraista kulttuureista 1800- ja 1900-luvun taitteessa? Tätä kysymystä tarkastellaan Leila Koivusen juuri julkaistussa kirjassa Eksotisoidut esineet ja avartuva maailma – Euroopan ulkopuoliset kulttuurit näytteillä Suomessa 1870–1910-luvuilla.

Suomeen päätyi jo autonomian ajalla lukuisia eksoottisiksi miellettyjä esineitä, kuten kiinalaista posliinia, alaskalaisia vaatekappaleita ja Pohjois-Amerikan intiaanien aseita. Vieraiden kulttuurien esineitä hankkivat ja esittelivät esimerkiksi Suomen kansallismuseo edeltäjineen, taideteollisuuspiirit ja lähetysseurat. Näyttelyiden avulla välitettiin tietoja ja olettamuksia maailman kansoista – osin ristiriitaisestikin.

Tutkimus avaa uuden näkökulman pitkään sivuutettuna olleeseen teemaan suomalaisten museoiden ja näyttelyiden historiassa sekä valottaa monien edelleen olemassa olevien kokoelmien, kuten Suomen kansallismuseon vaiheita. Teos on ensimmäinen kattava tutkimus Euroopan ulkopuolisten kulttuurien kokoelmien näyttelyhistoriasta Suomessa.

Leila Koivunen toimii yleisen historian professorina Turun yliopistossa. Hän on tutkinut eurooppalaisten käsityksiä eksoottisista kulttuureista 1800–1900-luvuilla.

Leila Koivunen

Eksotisoidut esineet ja avartuva maailma

Euroopan ulkopuoliset kulttuurit näytteillä Suomessa 1870–1910-luvuilla

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2015 | Historiallisia Tutkimuksia 268

326 sivua | nidottu | KL 92; 06.2

ISBN 978-952-222-625-9

Lisätiedot: Leila Koivunen, leila.koivunen@utu.fi, 040 820 8240

Arvostelukappaleiden tilaukset: arvostelukappaleet@finlit.fi

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 60 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 1834. Seuraa meitä TwitterissäFacebookissa ja verkkosivuillamme. Tutustu vuoden 2015 julkaisuluetteloon tästä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki