Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Uusi Tie –lehti viisikymmentä vuotta

Julkaisija: Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys ry

29.10.2014                                       JULKAISUVAPAA HETI

Uusi Tie lehti viisikymmentä vuotta

Viisikymmentä vuotta täyttävää Uusi Tie  -lehteä juhlittiin tänään Helsingissä kutsuvierastilaisuudessa, johon osallistui eri kristillisten medioiden edustajia ja lehden syntyyn vuonna 1964 vaikuttaneita henkilöitä.

Lehden pitkäaikainen lukija, sisäministeri Päivi Räsänen toi valtioneuvoston  ja oman henkilökohtaisen tervehdyksen juhlaan.

-    Uusi Tie-lehdessä otetaan rohkeasti kantaa hengellisiin, kirkollisiin ja yhteiskunnallisiin aiheisiin. Yhtiön kirjakustannus on nostanut esille sellaisia aiheita, jotka eivät silitä yhteiskunnan eetosta myötäkarvaan. Uutta Tietä tarvitaan aikana, kun yhteiskunta on irtautunut kristillistä juuristaan, Räsänen sanoi puheessaan.

-    Sanan- ja uskonnonvapaus kapenee, jos sitä ei käytä. Mitä enemmän kipeistä ja ajankohtaisista kysymyksistä vaietaan, sitä voimakkaammaksi tulee niiden torjunta. Se on kuin latu, joka hautautuu lumisateeseen, jos ladulla ei ole tarpeeksi hiihtäjiä. Uusi Tie on käyttänyt tätä sanan- ja uskonnonvapautta ja toimittanut edellähiihtäjän virkaa. Haluan antaa Uudelle Tielle tästä henkilökohtaisen kiitoksen, Räsänen sanoi.

Lehden perustivat joukko viidesläisen herätysliikkeen vaikuttajia, joukossa kouluneuvos Martti E. Miettinen. Lehden perustajat olivat huolissaan kirkon tilasta ja yhteiskunnassa vaikuttavasta kristillisten arvojen polkemisesta. 29.10. 1964 julkaistun näytenumeron painosmäärä oli 60 000.

Lehden tehtävää ovat alusta asti ohjanneet kolme iskusanaa, "Raamattu, herätys ja lähetys".

-     Olemme hyvin tietoisesti Raamattuun ja luterilaiseen tunnustukseen sitoutuva lehti. Emme häpeä sitä, koska kaikki lehdet ovat sitoutuneet johonkin. Tämä nyt on meidän lähtökohtamme, päätoimittaja Leif Nummela sanoo.

Uusi Tie  -lehti tunnetaan sen suorista kannanotoista liittyen kirkkoon ja yhteiskunnallisiin epäkohtiin.  Se on puolustanut myös vainottuja kristittyjä. Syyskuussa 1970 lehti teki poliittisesti epäkorrektin teon kutsuessaan romanialaisen pastorin, Richard Wurmbrandin Suomeen. Uskonsa tähden vainottu pappi puhui Helsingin jäähallissa 9000 kuulijalle. Kokouksen turvatoimet olivat poliittisista syistä äärimmilleen viritetyt. Kustannus Oy Uusi Tie julkaisi myös hänen kirjansa ”Kristus rautaesiripun takana”.

Vuonna 1967 syntyneestä Kansanlähetyksestä tuli lehden pääasiallinen taustajärjestö.

Uusi Tie –lehden lisäksi Kustannus Oy Uusi Tie kustantaa Joulun aika –lehteä sekä lapsille Donkki-lehteä. Kustantajalla on myös kirjatuotantoa, joka on viime aikoina painottunut kristinuskoa ja Raamatun totuutta puolustaviin teoksiin.

Yhteystiedot:

Päätoimittaja Leif Nummela, 050  556 3813 leif.nummela@uusitie.com

Toimituspäällikkö, Team Leader Vuokko Vänskä, 044 27321 78

vuokko.vanska@uusitie.com

Kuvatekstit:
Kuvaaja Jenniina Nummela/Uusi Tie

uusitie50_1 Juhlassa kukitettiin Uuden Tien perustamisessa keskeiset hahmot Timo Rämä, Seppo Väisänen, Kari Törmä, Arvo Silventoinen, Olavi Peltola, Hannu Väliaho, Per-Olof Malk ja Miika Peuhkuri.

uusitie50_2 Uuden Tien päätoimittajaa Leif Nummelaa onnittelee entinen päätoimittaja Seppo Väisänen. Toimituspäällikkö Vuokko Vänskää puolestaan onnittelee Kansanlähetyksen entinen pääsihteeri ja Lähetyshiippakunnan emerituspiispa Matti Väisänen.

uusitie50_3 Sisäministeri Päivi Räsänen toi Uuden Tien 50-vuotisjuhlaan valtioneuvoston tervehdyksen.

uusitie50_4 Päätoimittaja Leif Nummela puhui juhlassa Uuden Tien edelleen ajankohtaisesta tehtävästä korostaa Raamattua, herätystä ja lähetystä.

Kansanlähetys (SEKL) on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon herätysliike ja lähetysjärjestö. Järjestön noin 70 ulkomaantyöntekijää toimivat Euroopassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Aasiassa. He tekevät muun muassa seurakunta-, opetus-, media- ja kirjallisuustyötä sekä toimivat avustus- ja kehitystehtävissä.

Kotimaassa Kansanlähetys toimii 17 piirijärjestön kautta yhteistyössä paikallisseurakuntien kanssa.

Kustannustoiminnasta huolehtii Kustannusosakeyhtiö Uusi Tie.