Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Tutkittua tietoa täydentävistä ja vaihtoehtoisista hoidoista

Viisas Elämä

Tutkittua tietoa täydentävistä ja vaihtoehtoisista hoidoista

Julkaistu: 09.02.2016 klo 09:43
Julkaisija: Viisas Elämä

Viime viikolla Yleisradion ohjelmissa käsiteltiin näkyvästi täydentäviä ja vaihtoehtoisia hoitomuotoja niin sanotun puoskarilakijupakan yhteydessä.

Terveyden edistämisen dosentti, YT Pauliina Aarva on kirjoittanut Suomessa ensimmäisen tutkittuun tietoon nojaavan tietokirjan täydentävistä hoitomuodoista.

Kirjassaan Parantavat energiat. Myyttistä ja tutkittua tietoa täydentävistä hoidoista Aarva

• esittää katsauksen alan kansainväliseen ja suomalaiseen tutkimukseen
  • kuvaa kymmeniä erilaisia hoitomuotoja
  • selostaa hoitomuotojen todellisia ja myös teoreettisia vaikutusmekanismeja
  • kertoo hoitamisen historiasta, hoitajista sekä hoitojen käyttäjistä
  • pohtii virallisen terveydenhuoltojärjestelmän ja täydentävän sektorin välille nousseiden kiistojen  syitä.

Kirja taustoittaa täydentävien hoitojen suurta suosiota Suomessa, jossa terveydenhuolto on laadultaan korkeaa ja kaikille saatavilla. Täydentäviä hoitoja käyttää vuosittain jopa kolmannes suomalaisista. Yleisimpiä ovat ravintolisä- ja rohdosvalmisteet, kiropraktiikka, akupunktio, vyöhyketerapia, aromaterapia, hypnoosi ja perinteinen kiinalainen lääketiede.

Useissa Euroopan maissa, Yhdysvalloissa ja Australiassa hoitojen käyttö on vielä yleisempää kuin Suomessa.

Parantavat energiat on vankka tietopaketti keskustelua herättäneistä hoitomuodoista. Kaikista kirjan esiin tuomista tieteellisen tutkimuksen tuloksista on esitetty lähdeviitteet puolueettomasti arvioituihin tutkimusartikkeleihin, jotka on julkaistu tieteellissä lehdissä. Kirja on tarkoitettu terveydenhuollon ammattilaisille, täydentäville hoitajille, hoitojen käyttäjille tai sitä suunnitteleville sekä kaikille asiasta kiinnostuneille.

Kirja sisältää asiallista ja faktoihin nojaavaa tietoa.

Pauliina Aarva. Parantavat energiat. Myyttistä ja tutkittua tietoa täydentävistä hoidoista. Basam Books 2015.

Sidosasu: nid, 440 s.
Hinta: 29.00 €
Ilm: 09/2015
Kirjastoluokka: 17.3

Arvostelukappaleet: jenni.vehkaluoto@basambooks.fi

Basam Booksin Viisas elämä -sarja ohjaa lukijat lähemmäksi elämäniloa, sopusointua ja hyvinvointia. Viisas elämä sisältää laadukkaita ja inspiroivia teoksia länsimaisen psykologian uusimmista virtauksista elämäntaidon klassikkoteoksiin.