Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Suomen sotakorvaukset 1944-1952 (toim. Hannu Rautkallio) nyt julkaistu

Paasilinna

Suomen sotakorvaukset 1944-1952 (toim. Hannu Rautkallio) nyt julkaistu

Julkaistu: 08.12.2014 klo 12:20
Julkaisija: Paasilinna

Lehdistötiedote 8.12.2014

Suomen sotakorvaukset 1944-1952

(toim. Hannu Rautkallio) nyt julkaistu

Kun mahdottomasta tuli mahdollista

Suomen sotakorvaukset esitellään Kesärannassa 10.12. klo. 9.30 Valtion talousneuvostolle pääministeri Alexander Stubbin läsnäollessa. Paikalla ovat mm. EK:n ja SAK:n etc. päälliköt, kirjaa ovat esittelemässä Hannu Rautkallio, Pekka Sutela, Henrik Meinander ja Karl-Erik Michelsen.

On aika harvinaista, ja arvostusta osoittavaa että pääministerin  johdolla järjestetään glögitilaisuus talousneuvostolle kirjan julkistamisen merkeissä.

Valtioneuvoston kanslia ja Helsingin yliopisto järjestivät Helsingissä 2012 Sotakorvausseminaarin. Myönteisissä palautteissa toivottiin, että seminaarin puheenvuorot koottaisiin julkaisuksi. Kansallisesta merkityksestään huolimatta sotakorvausten maksamisen aikaa ja niiden seurauksia on käsitelty melko vähän verrattuna sotien ja sodanjälkeisen muihin poliittisiin kuvauksiin.

Suomen sotakorvaukset -teoksessa arvioidaan sotakorvausten teollisia, kansantaloudellisia, poliittisia ja henkisiä vaikutuksia ja merkitystä tämän päivän näkökulmasta.

Laivanrakennusteollisuus otettiin täysipainoisesti sotakorvausten piiriin. Neuvostoliitto oli saanut suomalaisia kauppalaivoja sotasaaliiksi, mutta Suomi myös rakensi laivoja Neuvostoliitolle. Kaikkiaan Suomesta toimitettiin Neuvostoliittoon 535 erilaista alusta. Sopimuksen piiriin kuuluneista Suomessa rakennetuista laivoista mm. Arkhangelsk tuli myöhemmin kuuluisaksi Kuuban kriisin yhteydessä: Neuvostoliitosta Kuubaan lähetettyyn laivaan oli lastattu 98 ydinkärkeä. Ydinaseet palautettiin takaisin Neuvostoliittoon, kun kriisi oli päättynyt ja punainen suurvalta päättänyt perääntyä.

Joulukuun 17. päivä 2014 tulee sotakorvaussopimuksen allekirjoituksesta kuluneeksi 70 vuotta. Kirja palauttaa mieliin Suomen taloudellisen jälleenrakennuksen ja kansallisen selviytymisen vaiheet ja niiden suuren merkityksen kansakunnan tulevaisuudelle. Teoksen kustantaa Kustannusosakeyhtiö Paasilinna, ja teoksen julkaisijana on valtioneuvoston kanslia.

Kirjoittajat ovat johtavia suomalaisia ja ulkomaalaisia tutkijoita ja talouselämän asiantuntijoita:

Tatjana Androsova, Björn Wahlroos, Hannu Heikkilä, Sakari Heikkinen, Niklas Jensen-Eriksen, Eino Ketola, Tauno Matomäki, Henrik Meinander, Karl-Erik Michelsen, Ilkka Nummela, Hannu Rautkallio, Pekka Sutela, Seppo Tiihonen, Vladislav Zubok

Haastattelu- ja arvostelukappalepyynnöt tiedottajalta:

tiedottaja Jorma Akkanen / jorma.akkanen@paasilinna.fi / 050 567 1888

Kustannusosakeyhtiö Paasilinna   •   Korkeavuorenkatu 35, 1. krs.  00130 Helsinki  •   puh. 040 418 5409   •   www.paasilinna.fi