Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Suomen Kulttuurirahaston historia kurkistaa tiede- ja taiderahoituksen salaisuuksiin

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 07.11.2014 klo 09:00
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

75-vuotias Suomen Kulttuurirahasto on kuin tunnuksensa Kalevalan suuri tammi: ihmeen korkea ja lehtevä havumetsien maassa. Tieteen ja taiteen suurmesenaatti on 1930-luvulta saakka tukenut tai hylkinyt monenlaisia ilmiöitä ja ihmisiä. Pienellä kulttuurialueella paljon rahaa ja valtaa kasautui yhden puun alle, kuten historioitsija Teemu Keskisarja näyttää toteen tänään julkaistussa kirjassa Suuri tammi.

Vaikka tiedemiehiä ja taiteilijoita ei ole Suomessa aikoihin vangittu saati teloitettu, tieteen ja taiteen vapaus on suhteellista. Kahleena kalisee raha taikka sen puute. Kuka maksaa kirjat, taulut ja laulut? Päätetäänkö apurahoista mielivaltaisesti vai objektiivisesti? Kuka saa ja kenelle annetaan?

Historioitsija Teemu Keskisarjan yleistajuinen tietokirja perustuu arkistoihin, jotka eivät ole aiemmin näin laajalti auenneet. Suuri tammi jäljittää mahtisukujen, lahjoittajien, suuryritysten ja pankkien vaikuttimia kulttuurin rahoittamisessa.  Mukana seikkailevat myös värikkäät rahoituskohteet: suomalaista hengenelämää kohottaneet taiteilijat ja tiedemiehet.

Kirjoittajan esittely

Historioitsija, filosofian tohtori Teemu Keskisarja on tutkinut etenkin rikollisuutta, suomalaisuusliikettä, talouden kohtalonhetkiä ja sotahistoriaa. Hänelle on myönnetty muun muassa Tiedonjulkistamisen valtionpalkinto ja Vuoden historiateos -palkinto.

Teemu Keskisarja

Suuri tammi

Kertomuksia kulttuurista, rahasta ja Suomen Kulttuurirahastosta

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2014

ISBN 978-952-222-555-9

Lisätiedot ja arvostelukappaleet: tiedottaja Minttu Nikkilä, minttu.nikkila@finlit.fi, 040 736 1313

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 70 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 180 vuotta sitten. Syksyn 2014 kirjoihin voit tutustua tästä. Seuraa meitä Twitterissä, Facebookissa ja verkkosivuillamme.

Vuonna 1831 perustettu SKS on myös tutkimuslaitos, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki