Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Suomalaisena SS-miehenä itärintamalla

Minerva Kustannus Oy

Julkaistu: 20.01.2016 klo 08:37
Julkaisija: Minerva Kustannus Oy

Jukka Kyösti – Synnöve From

Herkko Kosonen aseveljineen Wiking-divisioonassa

Kolmen SS-divisioona Wikingin riveissä taistelleen suomalaisen autenttisiin päiväkirjoihin perustuva teos suomalaisten SS-vapaaehtoisten vaiheista kansallissosialistisessa Saksassa ja itärintamalla.

Nuorten kuopiolaismiesten Herkko Kososen, Osmo Kauppisen ja joensuulaisen Tapio Gröndahlin päiväkirjamerkinnät sekä suurelta osin ennen julkaisemattomat valokuvat piirtävät autenttista kuvaa suomalaisten SS-vapaaehtoisten sotilaskoulutuksesta Saksassa sekä osallistumisesta operaatio Barbarossaan Saksan itärintamalla Ukrainassa. Kun sovittu palvelusaika oli päättynyt, miehet palasivat takaisin Suomeen Karjalankannaksen raskaisiin torjuntataisteluihin.

Ainutlaatuiset dokumenttiaineistot sekä historiallinen taustoitus valottavat nuorten isänmaallisten miesten ajatuksia, odotuksia ja toiveita heidän lähtiessään Saksan asevoimiin vuosina 1941.

Teoksen päähenkilö on kuopiolainen Herkko Kosonen, jonka ajatuksissa siinteli upseerinura. Haaveet toteutuivatkin Waffen-SS:n riveissä, missä Kosonen eteni aina Tölzin upseerikouluun saakka ja valmistui SS-upseeriksi. Jatkosodan loppupuolella Herkko Kosonen palasi Suomeen. Hän kaatui Vuosalmella 13.7.1944 Neuvostoliiton suurhyökkäyksen aikana.

ISBN/EAN 978-952-312-269-7
Luokka 99.139