Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Sotiemme veteraanit -kirja antaa äänen sodan käyneille miehille ja naisille

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Sotiemme veteraanit -kirja antaa äänen sodan käyneille miehille ja naisille

Julkaistu: 30.10.2014 klo 10:08
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Juuri ilmestynyt Sotiemme veteraanit kertoo suomalaisista sodassa ja seuraa veteraanien vaiheita tähän päivään asti.  Pääosassa ovat sodan kokeneiden omat tarinat, jotka auttavat nuorempia sukupolvia ymmärtämään sotasukupolven ponnisteluja itsenäisyyden säilyttämiseksi ja hyvinvoinnin rakentamiseksi.

Ari Uinon kirjoittama teos kertoo miten Suomi taisteli itsenäisyydestään ja elämästään juoksuhaudoissa ja korsujen kätköissä, yhtenä rintamana ja yksissä tuumin. Se kuvaa sodan väsyttämien ihmisten arkista kamppailua parempien elämänolojen luomiseksi jälleenrakennuskauden Suomessa, samoin veteraanien järjestäytymistä omiksi liitoikseen etujensa turvaamiseksi. Kirjan kantavia teemoja ovat veteraanien työ osana suomalaisen yhteiskunnan rakentamista ja toisaalta yhteiskunnan suhtautuminen veteraaneihinsa.

Sotien jälkeen niukoissa oloissa moni rintamamies, veteraani, sotainvalidi ja lotta ehti väistyä ennen kuin kaikille voitiin turvata edes kohtuullinen toimeentulo ja kuntoutuspalvelut. Suurvallan varjossa elävä kansakunta vaikeni pitkään sodasta ja jopa kielsi sodan käyneen sukupolven merkityksen maan itsenäisyyden turvaamiseksi. Kunnianpalautusta jouduttiin odottamaan 1990-luvulle asti. Arvostus ei tavoittanut enää kaikkia, mutta oli veteraanipolvelle sitäkin tärkeämpää. Tänään 700 000 sotaveteraanista on jäljellä enää 30 000.

Kirjan taustalla tutkimus

Kirja perustuu tutkimushankkeeseen, jonka organisoinnista on vastannut 2003 perustettu Tammenlehvän Perinneliitto. Kirjoitustyön rinnalla ja tueksi on järjestetty perinneseminaareja, joissa on tehty veteraanityön kansainvälisiä vertailuja, käsitelty sodasta rauhaan palaamista, Lotta-järjestöä, sotalapsia, arvoja sekä veteraanien osuutta yhteiskunnan eri aloilla sodan jälkeisessä Suomessa.

Ari Uino

Sotiemme veteraanit

Rintamalta rakentamaan

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 2014

593 sivua, sidottu, kuvitettu

ISBN 978-952-222-569-6

Lisätiedot ja arvostelukappaleet: tiedottaja Minttu Nikkilä, SKS, minttu.nikkila@finlit, 040 736 1313

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura (SKS) on Suomen suurin humanistisen tieto- ja tiedekirjallisuuden kustantaja, joka julkaisee noin 70 uutuutta vuosittain. SKS:n ensimmäinen kirja ilmestyi 180 vuotta sitten. Syksyn 2014 kirjoihin voit tutustua tästä. Seuraa meitä Twitterissä, Facebookissa ja verkkosivuillamme.

Vuonna 1831 perustettu SKS on myös tutkimuslaitos, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki