Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Sotahistoriateos Nuoret taistelulentäjät ilmestyy viikolla 42

Minerva Kustannus Oy

Sotahistoriateos Nuoret taistelulentäjät ilmestyy viikolla 42

Julkaistu: 01.10.2015 klo 10:25
Julkaisija: Minerva Kustannus Oy

Pekka Hietala:
Nuoret taistelulentäjät
Ensikertalaiset jatkosodan ratkaisutaisteluissa 1944

Ilmavoimien veteraanien haastatteluihin ja arkistomateriaaliin perustuva teos kuvaa, kuinka nuorista pojista koulutettiin sotalentäjiä ja kuinka heidät komennettiin rintamalaivueisiin jatkosodan ratkaisuhetkillä, kesän 1944 suurhyökkäyksen alla.

Haastatellut, vuosina 1920–1923 syntyneet veteraanilentäjät, kertovat koulutuksesta, sopeutumisesta laivuepalvelukseen sekä ensimmäisistä sotalennoistaan ja ilmataistelukokemuksistaan.

Kun Suomi talvisodan jälkeen ajautui kohti uutta sotaa, oli ilmassa runsaasti revanssihenkeä. Ilmasotakoulussa opeteltiin lentämisen alkeita kuumeisesti ja toivottiin hartaasti rintamalaivueeseen pääsyä. Asemasodan aikana ilmatoimintaa oli kuitenkin vähän ja koulutusaika venyi turhauttavan pitkäksi. Ongelmana olivat myös vanhentuneet ja loppuun lennetyt koneet sekä vähäinen ilmataisteluharjoitusten määrä.

Tosipaikan edessä nuorten lentäjien valmiudet valtavien vihollishävittäjäpartioiden torjuntaan eivät olleet parhaat mahdolliset. Karjalan taivaalla käynnistyi ankara selviytymiskamppailu.

Pekka Hietala:
Nuoret taistelulentäjät

ISBN/EAN 978-952-312-174-4
Luokka 99.139
148 x 210 mm
Sidottu, läpikuvitettu
248 s.
Ilmestyy viikolla 42/2015

Pekka Hietala toimii Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen palveluksessa ja kirjoittaa freelancerina tekniikan alan lehtiin. Aiemmin häneltä on ilmestynyt sodanajan ilmavoimien lentoteknistä henkilöstöä koskeva haastatteluteos Lentokonemekaanikot – ilmataistelujen takuumiehet.

Arvostelukappaleet:
Merja Varon| 050-5474747 | merja.varon@minervakustannus.fi