Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Sotahistoriallinen tietoteos YÖNOIDAT ilmestyy viikolla 44

Minerva Kustannus Oy

Sotahistoriallinen tietoteos YÖNOIDAT ilmestyy viikolla 44

Julkaistu: 14.10.2015 klo 12:46
Julkaisija: Minerva Kustannus Oy

Ljuba Vinogradova: Yönoidat - Neuvostonaisten ilmasotayksiköt toisessa maailmansodassa

Vuonna 1941 majuri Marina Raskova perusti Stalinin pyynnöstä puna-armeijalle 586. hävittäjärykmentin, 587. pommitusrykmentin sekä 588. yöpommitusrykmentin. Kaikista toisessa maailmansodassa taistelleista lentorykmenteistä nämä kolme erosivat siinä, että niiden jäsenet olivat kaikki naisia.

Tämä kirja kertoo, keitä olivat nämä urheat naiset, joita Hitlerin joukot kutsuivat nimellä Nachthexen, yönoidat. Mm. sellaiset legendaariset sankarittaret kuin Lilja Litvjak ja Katja Budanova heräävät eloon päiväkirjamerkinnöissään ja heidät tunteneiden ihmisten kertomuksissa. Punailmavoimien lentäjänaisilla eivät olleet vastassaan vain Luftwaffen lentäjä-ässät, vaan myös omien maanmiestensä ennakkoluulot.

Lentorykmenttien vielä elossa olevien jäsenten haastatteluihin perustuva teos kertoo näiden naisten koskettavan tarinan värväyksestä aina Stalingradin kauhuihin, seurapiiritanssiaisista traagisiin taistelutehtävissä katoamisiin, taisteluvoitoista merkitsemättömiin hautoihin.

Ljuba Vinogradova: Yönoidat

ISBN/EAN 978-952-312-185-0
Luokka 90.35
Suomennos Mirko Harjula
148 x 210 mm
Sidottu, kuvaliite
394 s.
Ilmestyy viikolla 44/2015

FT Ljuba Vinogradova on moskovalainen tutkija ja tietokirjailija. Hän on mm. avustanut Anthony Beevoria tutkimuksissa, joita tämä teki kuuluisaa Stalingrad-teostaan varten ja työskennellyt useissa kansainvälisissä tutkimusprojekteissa.

Arvostelukappaleet:
Merja Varon| 050-5474747 | merja.varon@minervakustannus.fi