Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Sosialidemokratia vapausaatteena: Vapaus on yhdessä rakennettua ja tasa-arvoisia mahdollisuuksia

Kalevi Sorsa -säätiö

Julkaistu: 18.02.2016 klo 13:00
Julkaisija: Kalevi Sorsa -säätiö

Ajatuspaja Kalevi Sorsa -säätiön ja Työväen Sivistysliiton järjestämässä kirjoituskilpailussa haettiin sisältöä sosialidemokratialle vapausaatteena. Voittaneissa teksteissä sosialidemokraattinen vapaus on jaettua ja yhdessä rakennettua, tasa-arvoisia mahdollisuuksia – myös globalisaation ja digitalisaation aikakaudella.

Kilpailun voitti Johannes Pihlajaniemen lukudraama ”Ilmainen keskustelu”, joka on hallitusti poukkoileva vuoropuhelu Pankkiirin, Professorin ja Prekaarin välillä. Herkullisen lounaan ääressä luodataan käsityksiä vapaudesta ja niiden takana olevia erilaisia ihmiskuvia, yhteiskunnallista muutosta ja sosialidemokraattisen vapausaatteen ilmentymää, sivistynyttä hyvinvointivaltiota.

Toiseksi sijoittui Antton Rönnholm esseellä ”Tieto, toiminta, vapaus”, joka laajentaa ja syventää sosialidemokraattista vapausretoriikkaa kohti digitaalista tulevaisuutta. Siinä tieto liikkuu kitkattomasti, mutta henkilötasolla säilyy koskemattomuus. Ihmiset vapautuvat elämään täyteen potentiaaliinsa niin auton ratin takaa kuin nykyisen velkakäsitteen kahleesta.

Kolmas palkinto meni Johannes Niemeläiselle omakohtaisesta yleiseen aukeavalla esseellä ”Ettei kenenkään tarvitse periä”. Tulevaisuus on täynnä mahdollisuuksia, kunhan pidetään huolta siitä, että ihmiset ovat vapaita toimimaan, yrittämään ja menestymään sosiaalisesta taustastaan riippumatta. Erikoismaininnan sai lisäksi Aulis Kaarnio kuvasarjaesseestä ”Vesi vapaana virtaa”.

Kilpailuun tuli yli kolmekymmentä kontribuutiota kertomuksista ja tutkielmista proosaan ja runoihin – olipa mukana yksi laulukin, Vapausaate-blues. Palkintoraadin muodostivat Kalevi Sorsa -säätiön toiminnanjohtaja Mikko Majander, Työväen Sivistysliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Ilkka Kantola sekä viestinnän asiantuntija, Aikamerkki-verkkojulkaisun vastaava toimittaja Merja Leskinen.

Palkitut tekstit on julkaistu Kalevi Sorsa -säätiön Impulsseja-sarjassa, joka on ladattavissa verkossa osoitteessa  http://sorsafoundation.fi/fi/sosialidemokratia-vapausaatteena/

Mikko Majander, toiminnanjohtaja, Kalevi Sorsa -säätiö, puh. 040 530 5489

Kalevi Sorsa -säätiö on sosiaalidemokraattinen ajatuspaja.