Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » SKS:lla kaksi Tieto-Finlandia-ehdokasta: Millaista on olla eläin? ja Suomalaisten pyhiinvaellukset keskiajalla

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 02.11.2015 klo 15:18
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Vuoden 2015 Tieto-Finlandia-ehdokkaat on julkistettu. Kuuden ehdokkaan joukossa on kaksi SKS:n teosta.

Sari Katajala-Peltomaan, Christian Krötzlin ja Marjo Meriluoto-Jaakkolan toimittama Suomalaisten pyhiinvaellukset keskiajalla on syntynyt SKS:n ja Vapriikin yhteisjulkaisuna.

Keskiajalla lähes jokainen kristitty osallistui ainakin kerran elämässään pyhiinvaellukselle. Suomalaisten pyhiinvaellukset keskiajalla kertoo, miksi pyhiinvaellukselle lähdettiin, millaista matkanteko keskiaikaisilla teillä oli, mitä pyhiinvaeltajat matkallaan kokivat ja mikä heitä odotti määränpäässä. Runsaasti kuvitetussa julkaisussa tarkastellaan myös vaellusten vaikutusta maailmankuvan avartumiseen kotiseudulla.

Ote valintalautakunnan perusteluista: ”Suomalaisten pyhiinvaellukset keskiajalla on laajin suomeksi julkaistu pyhiinvaelluksista kertova teos. Kirja avaa eteemme keskiajan Suomen. Se muistuttaa, kuinka paikalleen sidottua ihmisten elämä oli, ja kuinka suuria ponnistuksia suhteellisen lyhyetkin matkat vaativat.”

Linkki kirjan kansikuvaan.

Helena Telkänrannan Millaista on olla eläin? tarjoaa kurkistuksen eläinten kokemusmaailmaan. Yleistajuinen teos antaa kokonaiskuvan siitä, mitä tiede tällä hetkellä tietää eläinten kognitiosta.

Kirjassa kerrotaan muun muassa, millä eläimillä on kyky kokea perustunteita kuten iloa, surua ja pelkoa, mitkä eläimet ovat älykkäimpiä ja millaisilla meille tuntemattomilla aisteilla eläimet kokevat maailmansa. Se vie lukijan matkalle niin kesyjen kuin luonnonvaraistenkin eläinten maailmaan: hevosten tunteisiin, lintujen perhe-elämään ja delfiinien oivalluksiin. Kirjan yllättäjiä ovat oppivaiset kalat ja näppärät papukaijat. Helena Telkänranta sai aiemmin tänä vuonna Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liiton Vuoden Eläinsuojeluteko -palkinnon.

Ote valintalautakunnan perusteluista: ”Hyvin harvoin törmää kirjaan, joka muuttaa käsitystä maailmasta jokaisella aukeamalla. Millaista on olla eläin? tekee sen. Teos kertoo kiehtovasti, mitä aistivat, ajattelevat ja tuntevat olennot, jotka asuttavat kanssamme tätä planeettaa.”

Linkki kirjan kansikuvaan.

Tieto-Finlandia-palkinnon saajasta päättää toimittaja Arto Nyberg.
Voittaja julkistetaan 26.11.2015.

Lisätiedot ja arvostelukappaleet: markkinointikoordinaattori Mirka Vesala, mirka.vesala@finlit.fi, 050 490 0245

____________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura, joka toimii muistiorganisaationa, tutkimuslaitoksena ja kulttuurijärjestönä. Sen osastot ovat arkisto, kirjasto, tutkimusosasto, kustantamo ja FILI. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä. SKS:n palveluksessa työskentelee tällä hetkellä vajaat sata henkilöä. www.finlit.fi