Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Sininen pallo - saturomaani turkulaiselta Marja Aapalalta

Nordbooks

Sininen pallo - saturomaani turkulaiselta Marja Aapalalta

Julkaistu: 27.09.2016 klo 11:22
Julkaisija: Nordbooks

Turkulaisen Marja Aapalan saturomaani "Sininen pallo" julkistetaan Turun kirjamessuilla 30.9-2.10.

Kaikki oululaiset muistavat vuodesta 2021 ainakin kaksi asiaa: joulukuun lumipyryt ja valtavat kinokset sekä Leo ”Leijona” Kettusen muuton takaisin Ouluun. Riitta ja Antti Koivu, Oulun Karjasillalla asuvat kaksoset, muistavat tuosta vuodesta ennen kaikkea sinisen pallon; he myös tietävät – paremmin kuin useimmat muut – mitä silloin todella tapahtui heidän kotikaupungissaan.

Leo ”Leijona” Kettunen on Oulussa syntynyt ja kasvanut maailmankuulu jääkiekkoilija ja upporikas liikemies, ihmeellisen Kutrix-shampoon keksijä. Hänet ja hänen kaunis vaimonsa Selina otetaan kaikkialla avosylin vastaan. Leo ja Selina ja Selinan poika Urri asettuvat asumaan vanhaan hienoon Onnelan huvilaan Karjasillan kaupunginosaan.

Riitta ja Antti tutustuvat vähitellen yksinäiseltä vaikuttavaan Urriin. Urri kertoo olevansa kotoisin toiselta planeetalta, lumen ja metsien Silvaniasta. Hän väittää, ettei Selina ei ole hänen äitinsä, ja että Selina ja Leo ovat kaapannet hänet Maahan. Hän haluaa palata Silvaniaan ja etsii tietä sinne; Riitta ja Antti lupaavat auttaa häntä. Selina saa vihiä heidän aikeistaan. Paetessaan Selinaa kaksoset joutuvat puolittain vahingossa Silvaniaan, Urrin kotiplaneetalle. Aluksi kaikki näyttää sujuvan hyvin, mutta kohta he joutuvat pelkäämään, etteivät ehkä enää koskaan pääse takaisin Maahan.

Marja Aapala on syntynyt Sallassa v. 1954. Hän on kouluttautunut kirjastonhoitajaksi, mutta on toiminut myös kuvataiteilijana ja kirjailijana. Hän lukee ja kirjoittaa mieluiten tarinoita, joissa fantasia ja realismi sekoittuvat ja limittyvät toisiinsa. Hän asuu nykyään Turussa, mutta side pohjoiseen kotiseutuun on vahva, mikä näkyy myös hänen tarinoissaan. Sininen pallo on Marja Aapalan toinen julkaistu teos. Ensimmäinen, saturomaani Selma ja Ultramariinin puutarha, ilmestyi v. 2004 Wsoy:n kustantamana.

9789523152311| 204 s.| 200x130 mm | kovakantinen | N842 | lokakuu |29,50 €

Kansikuva