Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Punainen Turku 1917-1918

Punainen Turku 1917-1918

Julkaistu: 16.08.2016 klo 09:31
Julkaisija: Kustannusosakeyhtiö Sammakko

Rauno Lahtisen tietokirja Punainen Turku 1917–1918 julkaistaan keskiviikkona 17.8.2016 Sammakon Kirjakaupalla.

Nopeasti teollistuneesta Turusta tuli keväällä 1917 Suomen vallankumouksellisin kaupunki. Radikaalit työläiset ottivat Turussa vallan jo toukokuussa 1917, jolloin kaupunginvaltuusto vangittiin. Levottomuudet jatkuivat läpi kesän ja marraskuussa vallankumousta alettiin toteuttaa tosissaan. Joulukuussa Turku syöksyi kaaokseen. Talvella 1918 Turun diktaattori William Lundberg piti järjestystä yllä raudanlujin ottein. Punainen aika loppui huhtikuussa, jolloin tuhannet turkulaiset aloittivat epätoivoisen pakomatkan kohti itää.

Punainen Turku 1917–1918 keskittyy näiden maamme historian kannalta keskeisten vuosien tapahtumiin. Se esittelee punaisen Turun keskeiset henkilöt ja kertoo tapahtumien etenemisestä selkeästi kuukausi kuukaudelta. Sisällissodasta ja siihen johtaneista tapahtumista ei Turun osalta ole aikaisemmin kirjoitettu kirjaa.

Julkistamisjuhlia vietetään keskiviikkona 17.8. klo 17 Turussa Sammakon Kirjakaupalla osoitteessa Kauppiaskatu 3. Rauno Lahtinen kertoo kirjasta ja esittelee ennen julkaisemattomia arkistokuvia. Tilaisuudessa kuullaan "Kansainvälinen" ja tarjolla on ranskalaista työläisviiniä ja gruusialaista teetä.

Rauno Lahtinen on myös signeeraamassa uutuusteosta torstaina 18.8. Turun Taiteiden yössä: klo 17.30 Pieni Kirjapuoti, klo 19 Sammakon Kirjakauppa.

Sammakon Kirjakaupalla esiintyy Turun Taiteiden yössä 18.8. klo 18 myös runoilija Mia Rönkä. Maanalaisten lintujen lyriikan ohella hän kertoo myös luontokirjahankkeistaan (mm. Turun seudun luontoretkioppaasta).

Tapahtumiin on sekä medialla että yleisöllä vapaa pääsy. Tervetuloa!

Lisätiedot ja arvostelukappalepyynnöt: seppo.lahtinen@sammakko.com

Puh. 040-5053654

Anna räpylän koskettaa:

sammakko.com

facebook.com/sammakkokustannus

instagram.com/sammakkokustannus

Sammakon kesälehti luettavissa täältä: