Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Petri Pietiläinen palkittu kirjastaan Koirien maailmanhistoria

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Petri Pietiläinen palkittu kirjastaan Koirien maailmanhistoria

Julkaistu: 21.01.2014 klo 06:00
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

FL Petri Pietiläinen on palkittu Lauri Jäntin säätiön kunniamaininnalla kirjastaan Koirien maailmanhistoria, joka ilmestyi viime syksynä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kustantamana. Lauri Jäntin säätiö myöntää 15 000 euron palkinnon sekä 5 000 euron kunniamaininnat tunnustuksena merkittävien vuonna 2013 julkaistujen suomenkielisten tietokirjojen tekijöille. Palkinnot jaetaan Helsingin Akateemisessa Kirjakaupassa tiistaina 21.1.2014 klo 16.30.

Palkinnon perustelut: ”Petri Pietiläisen Koirien maailmanhistoria on toisenlainen koirakirja. Paljon se kertoo koirista, mutta vielä enemmän ihmisistä: kulttuuristamme, uskonnoista, metsästyksestä, taiteesta ja kirjallisuudesta. Suhteemme koiriin ei ole pysynyt muuttumattomana, eikä se ole kaikkialla samanlainen. Koira kuvataan ainutlaatuisessa teoksessa sekä rauhan että sodan töissä, sekä ravinnon metsästäjänä että syötäväksi kasvatettuna. Milloin toista solvataan koiraksi, milloin toisen uskollisuutta verrataan koiraan ja koirat ovat rakkaimpia ystäviämme. Koiran historia kivikaudesta avaruusaikaan on täynnä tarinoita, jotka elävöittävät Pietiläisen taiten kirjoittamaa kirjaa.”

FL Petri Pietiläinen on toiminut tutkijana, opettajana ja toimittajana sekä julkaissut tietokirjoja.

Linkki kirjan kansikuvaan ja esittelyyn

Kirjan arvostelukappaleet: tiedottaja Minttu Nikkilä, SKS, p. 040 736 1313, minttu.nikkila@finlit.fi

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon