Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Perinteiset lapaset kertoo maamme käsinekulttuurista

Kustannusosakeyhtiö Moreeni

Perinteiset lapaset kertoo maamme käsinekulttuurista

Julkaistu: 03.11.2014 klo 11:00
Julkaisija: Kustannusosakeyhtiö Moreeni

Perinteiset lapaset on tieto- ja mallikirja suomalaisesta käsinekulttuurista. Se kertoo käsin tehdyn lapasen historiasta ja käsineiden teon merkityksestä kulttuurissamme ja sisältää lähes kolmenkymmenen neulotun ja virkatun lapasen ja sormikkaan teko-ohjeet naisen koossa.

Kirjoneule- ja kuvioneulelapaset olivat tärkeä osa naisten ja miesten juhlavaatetusta jo varhain. Suomen eri alueilta on löydettävissä niille ominaiset lapasmallit tyypillisine väreineen ja tekniikoineen. Käsineiden valmistaminen oli yleensä naisten työtä, mutta myös miehet neuloivat.

Kirja sisältää malleja mm. perinteisistä kirjoneulelapasista, kuvioneuleisista kirkkosormikkaista ja kirjovirkatuista lapasista. Käsineiden esikuvat ovat löytyneet vanhoista arkistokuvista, kirjoista ja haastatteluista, joita Tetri on tutkinut voidakseen toteuttaa mahdollisimman paljon alkuperäistä vastaavan ohjeen. Kirjoneulekuosit ja kuviopinnat on esitetty selkein kaavioin.

Anna-Karoliina Tetri on käsityöalan yrittäjä, joka on perehtynyt perinteisiin käsityötaitoihin. Hänen aikaisempia teoksiaan ovat Luonnonvärjäys, Huovutus, Sienivärjäys ja Huovutetut lapaset.

Anna-Karoliina Tetri: Perinteiset lapaset
ISBN 978-952-254-203-8
1. painos 2014
Nidottu, 192 sivua
Ovh 30 €

Lisätiedot ja arvostelukappaleet:
Päivi Ylöstalo, 050 324 5504, pressi@moreenikustannus.fi
Liitteenä olevat materiaalit ovat vapaasti käytettävissänne.

Kustannusosakeyhtiö Moreeni kustantaa kotimaista ja käännettyä käytännön tietokirjallisuutta. Aihepiireinä ovat erityisesti kädentaidot, koti, ruoka ja sisustaminen, luonto ja ympäristö, kulttuurihistoria, perinnerakentaminen sekä monet erilaiset harrastukset.

www.moreenikustannus.fi