Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Muotitalo-muistelmakirjassa palataan 1970–80-lukujen Viroon ja naisten neuvostoarkeen

Kustannusosakeyhtiö Moreeni

Julkaistu: 30.09.2014 klo 11:00
Julkaisija: Kustannusosakeyhtiö Moreeni

Muotitalo on absurdien tilanteiden muistelmakirja, jossa eletään naisten neuvostoarkea töissä ja kotona 1970–80-luvuilla. Kirjailija Maimu Berg ja kääntäjä Sanna Immanen keskustelevat teoksesta Turun kansainvälisillä kirjamessuilla perjantaina 3.10. (Fiore-lava klo 15.00).

Vuonna 1957 perustettu Tallinnan muotitalo suunnittelee edistyksellistä neuvostomuotia – eli käytännössä kopioi läntisiä muotivirtauksia parhaansa mukaan. Muotitalon Siluett-lehdessä julkaistut artikkelit on kuorrutettava neuvostototuuksilla, vaikka viralliseen ideologiaan uskovia ihmisiä on lopulta vähän. Jokaisen on kuitenkin yritettävä parhaansa mukaan tulla toimeen, mistä seuraa absurdeja ja tämän päivän näkökulmasta hilpeitä tilanteita.

Muotitalo on oivaltavasti kirjoitettu ja humoristinen muistelmateos ajasta, joka ei ehkä aina ollut niin hauska. Teos kertoo menneestä maailmasta, josta monella suomalaisella kuitenkin on ihan hyvä käsitys ja jonka itäblokissa matkustaneet varmasti muistavat. Maimu Bergillä on aiempien suomennosten myötä myös vankka lukijakunta Suomessa.

Maimu Berg: Muotitalo
Vironkielinen alkuteos Moemaja
Suomennos Sanna Immanen
ISBN 978-952-254-204-5
1. painos 2014
Sidottu, 234 sivua
Ovh 25 €

Lisätiedot ja arvostelukappaleet:
Päivi Ylöstalo, 050 324 5504, pressi@moreenikustannus.fi
Liitteenä olevat materiaalit ovat vapaasti käytettävissänne.

Kustannusosakeyhtiö Moreeni kustantaa kotimaista ja käännettyä käytännön tietokirjallisuutta. Aihepiireinä ovat erityisesti kädentaidot, koti, ruoka ja sisustaminen, luonto ja ympäristö, kulttuurihistoria, perinnerakentaminen sekä monet erilaiset harrastukset.

www.moreenikustannus.fi