Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Minervan julkaisu viikolla 37: Talvisodan ranskalaiset ratkaisijat

Minerva Kustannus Oy

Minervan julkaisu viikolla 37: Talvisodan ranskalaiset ratkaisijat

Julkaistu: 27.08.2014 klo 11:24
Julkaisija: Minerva Kustannus Oy

Suomi ei taistellut talvisodassa yksin, vaikka niin toistuvasti väitetään. Tosiasiassa Suomen selviytymisen ratkaisi ulkomailta, erityisesti Ranskasta ja Britanniasta saatu poliittinen tuki. Teoksessaan TALVISODAN RANSKALAISET RATKAISIJAT - Ranskan apu Suomelle 1939-1940 historiantutkija Henrik Tala osoittaa vastaansanomattomasti käsityksen Suomen yksinäisestä taistelusta myytiksi.

Tärkeimpään pelastajan roolin kohosi Ranska ja sen pääministeri Édouard Daladier. Ranskalla oli talvisodan aikana vakava aikomus pelastaa Suomi Neuvostoliiton miehitykseltä. Ranska lähetti Suomelle aseita, taistelukoneita ja sotamateriaaleja, ja oli vähällä ehtiä toimittaa Suomeen aseellisia joukko-osastojakin ennen kuin rauha solmittiin. Suomen tekemä rauha johti Ranskassa peräti hallituksen eroon, sillä pääministerin katsottiin epäonnistuneen Suomen auttamisessa.

Ranskan hallitus tuli kuitenkin auttaneeksi Suomea ratkaisevasti: sen poliittiset ja sotilaalliset avuntarjoukset ja -lupaukset saivat Stalinin tarjoamaan rauhaa Suomelle tilanteessa, jossa Suomen armeija oli luhistumisen partaalla ja maan miehittäminen Neuvostoliiton ulottuvilla. Tästä Stalinin rauhanpäätöksestä ja sen taustoista Talvisodan ranskalaiset ratkaisijat esittää ensimmäisenä suomenkielisenä kirjana perusteellisen kuvauksen.

Lue lisää:   http://minervakustannus.fi/kirjat/kirja.php?kirja=1116

Henrik Tala: Talvisodan ranskalaiset ratkaisijat - Ranskan apu Suomelle1939-1940

Ilmestyy viikolla 37

ISBN 9789523120204

336 s, sidottu

Kirjastoluokka 92.73

lisätiedot, arvostelukappaleet ja kansikuvat:

Merja Varon| 050-5474747 | merja.varon@minervakustannus.fi

Jorma Mahlanen | 044-5678072 | jorma.mahlanen@minervakustannus.fi

Minerva Kustannus Oy julkaisi ensimmäisen kirjansa vuonna 1991. Vuosien mittaan olemme kasvaneet valtakunnalliseksi yleiskustantajaksi. Painotamme kustannusohjelmassamme tietokirjallisuutta, mutta julkaisemme myös tasokasta kotimaista ja suomennettua kaunokirjallisuutta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki