Etusivu » Tiedotteet » Kustannustoiminta » Miksi aivot sanovat ei? Markku Lappalaisen kirja opettaa uuden tavan ajatella

Minerva Kustannus Oy

Miksi aivot sanovat ei? Markku Lappalaisen kirja opettaa uuden tavan ajatella

Julkaistu: 18.02.2015 klo 10:17
Julkaisija: Minerva Kustannus Oy

Markku Lappalainen osoittaa kirjassaan, että pärjätäksemme nykyisessä, haastavassa maailmassa, tarvitsemme aivan uudenlaista tapaa ajatella.

Tunteilla on ylivalta inhimillisessä käyttäytymisessä. Aivojen tapa toimia ei ole ensisijaisesti ajattelu, vaan muistiin ja tunteisiin perustuva reagointi kyllä/ei - kaavan mukaisesti. Kun meitä kohtaa uusi asia, aivomme sanovat EI.

Kulttuurissamme arvostetaan kriittistä ajattelua, ja kielteisyys nähdään voimalliseksi keinoksi saada totuus selville. Kriittisestä ajattelusta kuitenkin puuttuvat luovat ja muotoilevat ainesosat, jotka ovat tarpeen käytäessä käsiksi ongelmiin.

Uudenlaisen ajattelun avulla voimme päästä eroon kaavamaisista reagointitavoista. Kun opimme havainnoimaan omaa käyttäytymistämme, voimme ymmärtää itseämme ja myös muuttuvaa maailmaa ympärillämme.

Markku Lappalainen on kerännyt avuksemme alan tärkeintä kansainvälistä tutkimustietoa, jota tarjoavat mm. lateraaliajattelun kehittäjä Eduard de Bono, aivotutkimuksen uranuurtaja Antonio Damasio ja tunneälyn pioneeri David Goleman, ja kehittänyt sen varaan rakentuvaa uutta ja innostavaa tapaa ajatella.

Joustavuus ja näkökulman vaihtaminen synnyttää uusia ajatuksia ja mahdollistaa monet tärkeät asiat päivittäisessä elämässä kuten huumorin, luovuuden ja positiivisen tavan selvitä eteen tulevista ongelmista.

Markku Lappalainen:
MIKSI AIVOT SANOVAT EI
Opi uusi tapa ajatella

ISBN /EAN 978-952-312-132-4
Luokka 17.3
Sidottu
294 s.
Ilmestyy viikolla 10/2015

Markku Lappalainen on tekniikan tohtori ja arkkitehti, joka toimii Aalto-yliopiston arkkitehtuurin ja muotoilun laitoksilla kestävän kehityksen ja suunnittelun opettajana. Ammattikirjallisuuden lisäksi hän on julkaissut mm. seuraavat teokset: Renessanssimuutos – monimutkaisesta helppotajuista, Terve renessanssimieli – pysyvä mielihyvä ja Renessanssiajattelu - luonnonvoima sisälläsi.

Lisätiedot ja arvostelukappaleet:
Merja Varon| 050-5474747 | merja.varon@minervakustannus.fi